BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1410002035 | ||||||||
Ders İsmi: | Kodlama Teorisine Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Esengül SALTÜRK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. Esengül SALTÜRK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, cebirin önemli uygulamalarından biri olan Kodlama Teorisini tanıtmak ve böylece matematik ile hata düzelten kodların mühendislik uygulamaları arasındaki bağlantıyı vermektir. |
Dersin İçeriği: | Haberleşme kanalı. Kodlama teorisinde temel problemler. Hata tespiti ve hata düzeltme. Hamming uzaklık. Singleton sınırı ve MDS kodlar. Hamming sınırı ve mükemmel kodlar. Doğrusal (lineer) kodlarda kodlama ve kod çözme (dekodlama). Mevcut kodlardan yeni kod inşası. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Haberleşme kanalı. Simetrik kanal. Blok kodlar. Hamming uzaklık. En yakın komşu dekodlaması (Nearest Neighbour Decoding). | Textbook |
2) | Hata tespiti ve hata düzeltme. En küçük Hamming uzaklığı. Kod parametreleri. Kodlama teorisinde temel problemler. | Textbook |
3) | Silinti (erasure). Singleton sınırı ve MDS kodlar. Hamming sınırı ve mükemmel kodlar. | Textbook |
4) | En büyük olabilirlik dekodlaması (Maximum Likelihood Decoding) ve olasılık. | Textbook |
5) | Vektör uzayları. Doğrusal (lineer) kodlar. Hamming ağırlık. | Textbook |
6) | Lineer kodlarda denklik. Üreteç matris. Bir lineer kod ile kodlama. | Textbook |
7) | Bir lineer kodun duali. Eşlik kontrol matrisi. | Textbook |
8) | Ara Sınav | |
9) | Lineer kodlarda dekodlama (kod çözme). Sendrom tablosu ve sendrom dekodlaması. | Textbook |
10) | Mevcut kodlardan yeni kod inşası. Uzatılmış kod. Delinmiş kod. Kısaltılmış kod. | Textbook |
11) | Direkt toplam yapısı ile oluşturulan kodlar. Plotkin toplamı yapısı ile oluşturulan kodlar | Textbook |
12) | Hamming kodlar. Hamming kodlarda dekodlama. | Textbook |
13) | Uzatılmış Hamming kod. Uzatılmış Hamming kodlarda dekodlama. | Textbook |
14) | Golay kodlar. Glay kodlarda dekodlama. | Textbook |
15) | Lineer olmayan kodlar. Hadamard kodlar. Nordstrom–Robinson kodlar. Preparata kodlar. Kerdock Kodlar. | San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004. |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook: https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021. Diğer kaynak kitap: San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Textbook: https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021. Other reference book: San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi | ||||||||||||||||
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||||||
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama | ||||||||||||||||
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama | ||||||||||||||||
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme | ||||||||||||||||
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi | ||||||||||||||||
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||||||||
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | ||||||||||||||||
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||||||||
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme | ||||||||||||||||
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi | ||||||||||||||||
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||||||
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama | ||||||||||||||||
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma, | ||||||||||||||||
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama | ||||||||||||||||
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme | ||||||||||||||||
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi | 5 |
2) | PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 4 |
3) | PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama | 4 |
4) | PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama | 4 |
5) | PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme | |
6) | PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi | |
7) | PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
8) | PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | |
9) | PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
10) | PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme | |
11) | PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi | |
12) | PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
13) | PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama | |
14) | PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma, | |
15) | PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama | |
16) | PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme | |
17) | PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi | 4 |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 104 | 104 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 152 |