ANESTEZİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003079
Ders İsmi: Kamusal Mekanda Sanat
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Müzeyyen Yeşim YORULMAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, güncel ve gelişmekte olan kamusal mekan sanatını öğretir.
Dersin İçeriği: Bu derste kamusal mekanda sanat, geçmişten günümüze uygulama örnekleriyle birlikte tanıtılacak, güncel sanat yaklaşımları ve sanatçılara yer verilecektir. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında mekan tanımı ve tarihsel süreci, sanatın kamusal mekanla olan ilişkisi, kamusal alanda sanat hareketleri vb. konuları bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekan tanımlarını öğrenir.
2) Geçmiş ve günümüz sanat yaklaşımlarını tanır.
3) Kamusal alanda sanat hareketleri hakkında bilgi edinir.
4) Kamusal mekanda çağdaş yaklaşım biçimleri hakkında bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kamusal mekanda sanatın yerini ifade eder.
2) Güncel ve gelişmekte olan örneklerle kentsel açık alanlar ve sanat ilişkisini öğrenir.
3) Sanatın kamusal alanla olan ilişkisini öğrenir.
4) Renkleri, psikolojik etkilerini ve kamusal alanda amacına uygun uygulama örneklerini öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanatın genel tanımı, kamusal alan tanımı,
2) Kamusal mekanda sanat uygulamalarının tanımı, halk ve sanat eseri ilişkisi, uygulama örnekleri üzerinden konu anlatımı.
3) Kamusal mekanlarda sanat uygulamaları, tarihçesi ve evrimi, kamusal sanatın toplumla iletişimi,
4) Kamusal sanatta malzeme, mekan ve ölçek, sanatçı çalışmaları üzerinden inceleme ve öğrenci katılımlı eser okuma teknikleri.
5) Kamusal sanatın eleştirel yönleri ve politikası, aktivist sanatçılar. Sanatçı çalışma örnekleri üzerinden kritikler.
6) Mekana özgü sanat uygulamaları
7) Toplum katılımlı sanat uygulamaları, interaktif sergiler.
8) 8. Hafta: 03.04.2024 Arasınav
9) Dijital medya ve teknolojinin kamusal sanata etkisi
10) Kamusal sanat alanlarında vandalizm ve nedenleri.
11) Kamusal alanda sanat etkinliklerinin toplumsal kültüre katkıları.
12) Toplumsal travmaları ele alan sanatçıların toplum belleğine katkıları, uygulama örnekleri üzerinden kritikler.
13) Kamusal mekanlarda uluslararası sanatçı uygulama örnekleri ve topluma katkıları
14) SEMİNER
15) SEMİNER

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Altıntaş, Osman; Eliri, İsa. (2012), “Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve Onda Şekillenen Sanat Olgusu”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 5, Volume: 1, Number: 5, s.s. 61-74.
• Bayram, B., 2007. Kamusal Mekan Kalitesinin Yükseltilmesinde Yöntemler ve Kamusal Sanatın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, ĠTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
• Carr,S., Francıs, M., Rivling, L.G. ve Stone, A.M., 1992, Public Spaces, Cambridge Univ. Press, Cambridge.
• Çağlın, Pınar. (2010), “Kamusal Sanat ve Kent İlişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Disiplinlerarası Anabilim Dalı Kentsel Tasarım Programı: İstanbul.
• Çevik, N. Bingöl, M. Ve Durmuş, T. Kamusal Alan Bağlamında Kentsel Mekanlarda Çağdaş Sanat Yansımaları” Fine Arts, ISSN: 1308-7290 (NWSAFA), 2019
• Doğanay, Gizem (2015). Kamusal Alanda Cam Heykel, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik Ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı Seramik Tasarımı Programı, Yüksek Lisans Tezi
• Ercan, Halil Fazıl. (2018). Kamusal Açık Alanlarda Sanat ve Battalgazi Çınar Park Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. ISSN: 1309-9876. E-ISSN: 1309- 9884. s. 44-57.
• Erdal, G., (2013). Ambalajın Dili ve Psikolojik Etkisi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 35, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 7, Celalabat, Kırgızistan
• Ertürk, S. (1983). Mimari mekânların algılanması üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
• Gadsby, J.M., (1995). Looking at the Writing on the Wall: A Critical Review and Taxonomy of Graffiti Texts.
• Görgülü, E. (2017). JR’ın Inside Out Projesindeki Portreler ve Kamusal Sanat. Medeniyet Sanat Dergisi, C. 3, S. 2, s.167-186.
• Güneş, S. (2009). Sokak Sanatı. İstanbul: Artes Yayınları.
• Hauser, A., 1984, Sanatın toplumsal tarihi, çev.Yıldız Gölönü, Remzi Kitapevi, İstanbul.
• Hubbard, P., Faire, L., Lilley, K., 2003, Memorials to modernity public art in the city of future, Landscape Design, Volume 28
• Kent, F., Davies, S., Khacadurian, A., Madden, K., 2001, How to turn a place around, Project for Public Places Inc., Newyork.
• Lang, J., 1994, Urban Design:The American Experience, Van Nostrand Reinhold, New York.
• Madden, K., 2001, How to Turn a Place Around, A handbook for creating successful public spaces. project for public spaces, edited by: Andrew Schwartez.
• Martel, C.(1995). Ben Enerjiyim, Arion Yayınevi, s. 85,İstanbul.
• Oktay, D., 1999, Kentsel Ortak Mekanların Niteliği ve Kent Yaşantısındaki Rolü, Yapı Dergisi, 207, s.54-61, İstanbul.
• Öztürk, Ö. (2007). Kentsel Kimlik Oluşumunda Güzel Sanatların Yeri: İzmir Örneği (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
• Paumier, C.B., Dimond, C.C. ve Rich, D.P., 1988, Designing the Successful Downtown, The Urban Land Institute, Columbia.
• Sanatblog, (2015). Jr İstanbul’da: Şehrin Kırışıklıkları. http://www.sanatblog.com/jristanbulda-sehrin-kirisikliklari/
• Sheilk, S. (2005), Anstelle der Öffentlichkeit? Oder: Die Welt in Franfmenten, (Kamusal Alanın Yerine Ne mi? Ya da, Parçalardan Oluşan Dünya), Kritik der Kreativiat, yay. Haz. Gerald Raunig ve Ulf Wuggenig, Viyana.
• Stone, N.J., (2003). Environmental view and color for a simulated telemarketing task, Journal of Environmental Psychology. 23(1), 63-78.
• Stone, N.J., English, A.J. (1998). Task type, posters, and workspace color on modd, satisfaction and performance. Journal of Environmental Psychology. 18, 175-185.
• Susuz, Mehmet. (2017), “Göstergebilim Bağlamında Tüketim Kültürü ve Sanat: Enstalasyon”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı: Samsun.
• Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınları, İstanbul.
• Varol, E., 2004. İnsan Çevre Etkileşimi Açısından Kamusal Mekanda Sanatın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
• Veryeri-Alaca, Ilgım. (2008). Louıse Bourgeoıs’nın Sanatının Kronolojik Dönüşümü. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 3, 2008, s.1-16
• Woolley, H., 2003, Urban Open Spaces, Spon Press, London.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

7

3

5

6

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 2 0
Ödevler 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 12