İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3019002003
Ders İsmi: Diyabet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Diyabet Hemşireliğinin tanımı,diyabet hemşiresinin görev ve Sorumlulukları,diyabet yönetiminde ekip yaklaşımı,;Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabette Tanı ve Güncel Tedavi Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve , Diyabetin Akut/ Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Özel Durumlarda(gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat), Diyabet Yönetimi ,Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabette Korunma ve Hemşirenin Rolü, Diyabet Hemşireliği ile ilgili araştırma örnekleri yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diyabet hemşiresinin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
2) Diyabetin ulusal ve küresel etkisini keşfeder.
3) Diyabetin tanı, tedavi, bakım ve rehabilitasyonunu kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Diyabetli hastalarda kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar.
2) Güncel yaklaşımları ve teknolojiyi kullanarak diyabetin önlenmesi, erken teşhisi ve etkili yönetimi konusunda bireyler, aileleri veya toplum için bir eğitim planı geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yaşlıların spesifik sağlık sorunlarını ve bakım ihtiyaçlarını netleştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Diyabetes Mellitus ile ilgili temel tıbbi bilgiler: Tanımı, Sınıflandırılması,Epidemiyolojisi, Dünyada ve Ülkemizde hastalığın önemi Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
2) Diyabet Hemşiresinin Görev ve Sorumlulukları,Diyabet Hemşireliğinin Dünyada ve Ülkemizdeki durumu Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
3) Diyabetin belirtileri ,hazırlayıcı faktörlerin (insülin direnci,obesite) klink belirtileri ,Tanı incelemeleri ve hemşirenin sorumlulukları Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
4) Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları,Oral Antidiyabetik ve İnsülin Tedavisi ve Hemşirenin Sorumlulukları Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
5) Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
6) Diyabetin Kronik(Makrovasküler-Mikrovasküler) Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
7) Diyabetik Ayak: Koruyucu Ayak Bakımı ve öz-bakım sorumlulukları ve diyabet hemşiresinin sorumlulukları,Diyabetik ayak yara bakımı,güncel tedaviler ve geleneksel ve tamamlayıcı tedaviler Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
8) Özel Durumlarda (Seyahat,Gebelik, Cinsellik, Enfeksiyon)Diyabet Yönetimi-I Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
9) Özel Durumlarda (Seyahat,Gebelik, Cinsellik, Enfeksiyon)Diyabet Yönetimi-II Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
10) Diyabet yönetiminde multidisipliner ekip çalışması ve diyabet yönetim ilkeleri Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
11) Diyabetli bireyin eğitimi, ve öz bakım gücünü - öz yeterliliğini geliştirme,eğitim içerikleri ve danışmanlık,eğitim yöntemleri Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
12) Diyabet yönetimindeki zorluklar-engeller,özbakım gücü-öz etkililik yetersizlikleri,diyabetli bireyin tedavi ve izlemdeki uyum güçlükleri Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
13) Diyabetten korunmaya yönelik stratejiler ,sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve korunmada hemşirenin görev ve sorumlulukları Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.
14) Diyabetten korunma stratejileri, sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve önlemede hemşirenin görev ve sorumlulukları. Pubmed ve diğer veri tabanlarında yayınlanan akademik makaleler.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Diyabet Hemşireliği, Editörler: Semra Erdoğan, Şeyda Özcan, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2021.
Diğer Kaynaklar: • Dunning T. Care of People with Diabetes, Fourth Edition, Wiley, Uk, 2014.
• Lewis S.L, Dirksen S.R., Medical Surgical Nursing Assessment and Management of Clinical Problems, 12th edition, Mosby, 2022
• American Diabetes Association Standards of Medical Care in Diabetes 2023. https://care.diabetesjournals.org

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Lisans yeterlilikleri temelinde, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek, İç hastalıkları hemşireliği alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirmek
2) İç hastalıkları hemşireliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak, alanı ile ilgili birey, aile ve toplumun sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol almak, alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturmak, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümlemek, alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanmak
3) 1. Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 2. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 3. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3. Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterlilikleri temelinde, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek, İç hastalıkları hemşireliği alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirmek
2) İç hastalıkları hemşireliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak, alanı ile ilgili birey, aile ve toplumun sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol almak, alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturmak, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümlemek, alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanmak
3) 1. Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 2. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 3. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3. Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 14 5 70
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 184