BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3017002017
Ders İsmi: Big Data Systems and Analytics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu, Büyük Veri Sistemleri ve Analitik yüksek lisans seviyesinde bir giriş dersidir. Büyük Veri Sistemleri ve Analitikteki birçok kavram ve algoritmaya, teoriye ve pratik çalışmaya geniş bir giriş yapar. Temel kavramlar ve seçilen konular, algoritmalar ve uygulamalar sunulmaktadır.
Dersin İçeriği: Veri tufanı, Bilgi İşlem Modeli: Bulutlar, Veri Merkezleri, Sanallaştırma, Araştırma Modeli: 4. Paradigma, Veri Bilimi Süreci: DIKW, Öneri Sistemleri, Algoritmalar: Kullanıcı Tabanlı En Yakın Komşu İşbirliğine Dayalı Filtreleme, Öneri Sistemlerinin Vektör Uzayı Formülasyonu, Öğeye Dayalı İşbirliğine Dayalı Filtreleme, k En Yakın Komşular ve Yüksek Boyutlu Uzaylar, Paralel Hesaplamanın Temel İlkeleri, Büyük Veri Uygulamaları ve Analitiği için Bulut Bilişim Teknolojileri: Apache Veri Analizi Açık Yığın, MapReduce, Hadoop, Web Arama, Metin Madenciliği ve Teknolojileri, Kmeans ve MapReduce Paralellik, PageRank, NoSQL, BigTable, HBase, İndeksleme Teknolojileri, Pig and Hive, Pig PageRank, Pig K-means, Build Search Engine, Nesnelerin İnterneti ve Sensörler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Büyük Veri Sistemleri ve Analitikteki temel yöntemler hakkında bilgi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Büyük Veri Sistemleri ve Analitik tekniklerini kullanarak pratik sorunları formüle etmek ve çözmek için bilgiyi kullanma becerisi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veri akışı, Bilgi İşlem Modeli: Bulutlar, Veri Merkezleri, Sanallaştırma
2) Araştırma Modeli: 4. Paradigma, Veri Bilimi Süreci: DIKW
3) Tavsiye Sistemleri, Algoritmalar: Kullanıcı Tabanlı En Yakın Komşu İşbirlikçi Filtreleme, Tavsiye Sistemlerinin Vektör Uzayı Formülasyonu
4) Öğe Tabanlı İşbirlikçi Filtreleme, k En Yakın Komşular ve Yüksek Boyutlu Uzaylar
5) Paralel Hesaplamanın Temel İlkeleri
6) Büyük Veri Uygulamaları ve Analitiği için Bulut Bilişim Teknolojileri
7) Apache Veri Analizi Açık Yığın, MapReduce, Hadoop, Web Araması
8) Ara Sınav
9) Metin Madenciliği ve Teknolojileri
10) Kmeans ve MapReduce Paralellik, PageRank
11) NoSQL, BigTable, HBase, İndeksleme Teknolojileri, Pig and Hive, Pig PageRank, Pig
12) K-means, Arama Motoru Yapma
13) Nesnelerin ve Sensörlerin İnterneti
14) Proje Gösterimi / Ara Sınav II

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Distributed and Cloud Computing: From Parallel Processing to The Internet of Things, K. Hwang, G. Fox and J. Dongarra, Morgan Kaufmann Publishers, 2012.
Diğer Kaynaklar: Distributed and Cloud Computing: From Parallel Processing to The Internet of Things, K. Hwang, G. Fox and J. Dongarra, Morgan Kaufmann Publishers, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi.
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti.
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme.
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek.
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti.
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi.
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti.
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti.
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek.
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi.
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti.
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme.
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek.
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti.
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi.
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti.
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti.
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek.
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Proje 1 50 50
Ödevler 1 60 60
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 256