AMELİYATHANE HİZMETLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000002009
Ders İsmi: Sağlık Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Sevinç ÖZGÜR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ömer YILMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin çalıştıkları sürece hastalarla empati kurarak, iletişimi güçlendirme ve hasta davranışlarının nedenlerini anlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders hastalık ve sağlığın tanımlarını, hasta davranışlarının nedenlerini anlama, hastalarda gözlenen tepkiler, ekibin bir üyesi olarak hastalarla nasıl ilişki kurulacağı ve sosyal destek verme yolları konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık ekibinin bir üyesi olduğunun farkına varır.
2) Psikolojinin temel kavramlarını bilir.
3) Hasta psikolojisi hakkında bilgi ve beceriye sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hasta ve sağlık personeli arasındaki iletişimi en iyi düzeye çıkarır.
2) İnsan ve çevresiyle olan ilişkileri, iletişimini ve davranışlarının gelişimini analiz eder.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) Hastalık ve Sağlık
3) Hasta Davranışlarının Nedenleri
4) Acil Hastalarda Gözlenen Tepkiler-I
5) Acil Hastalarda Gözlenen Tepkiler-II
6) Acil Hastalarda Sağlık Personelinin Yaklaşımı-I
7) Acil Hastalarda Sağlık Personelinin Yaklaşımı-II
8) Ara Sınavlar
9) Kronik Hastalıklarda Hasta Psikolojisi
10) Kronik Hastalıklarda Ekip İçi İletişim
11) Kronik Hastalıklarda Hastaya Yaklaşım
12) Hayata Sosyal Destek Verme Yolları
13) Kronik Hastalıkla Mücadele Eden Hastalarda Gözlenen Tepkiler
14) Vaka Tartışması
15) Vaka Tartışması
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Sağlık Psikolojisi; Nobel Akademik Yayıncılık; Jane Odgen
Sağlık Psikolojisi; Anı Yayıncılık; Kolektif

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) Ameliyat öncesinde ameliyat masalarını kontrol eder, hazır hale getirir, gerekli destek malzemelerini hazırlayarak güvenli bir çalışma ortamı oluşturabilir.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına, pozisyon verilmesine ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilir.
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonunu ve uygun şartlarda korunmasını sağlayabilir.
6) Her ameliyattan sonra ameliyat odasını, malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirebilir.
7) Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü durum ve şekilde, asepsi ve antisepsi ilkelerine uygun şekilde steril olarak cerrahi ekibe yardım edebilir.
8) Mesleği ile ilgili bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
9) Ameliyathane Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
12) Mezunlar cerrahi girişimlerile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
13) Mezunlar etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Mezunlar alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat öncesinde ameliyat masalarını kontrol eder, hazır hale getirir, gerekli destek malzemelerini hazırlayarak güvenli bir çalışma ortamı oluşturabilir.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına, pozisyon verilmesine ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilir.
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonunu ve uygun şartlarda korunmasını sağlayabilir.
6) Her ameliyattan sonra ameliyat odasını, malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirebilir.
7) Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü durum ve şekilde, asepsi ve antisepsi ilkelerine uygun şekilde steril olarak cerrahi ekibe yardım edebilir.
8) Mesleği ile ilgili bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
9) Ameliyathane Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
12) Mezunlar cerrahi girişimlerile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
13) Mezunlar etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Mezunlar alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88