EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014111001
Ders İsmi: Ebelikte Temel Kavramlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1.Öğrencinin ebeliğin kavramsal boyutlarını kavrayabilmesi
2.Öğrencinin ebelik kavramlarına yönelik bilgi kazanabilmesi,
3.Öğrencinin ebelik kuramlarına yönelik bilgi kazanabilmesi,
4.Öğrencinin ebelik felsefesine yönelik bilgi kazanabilmesi,
Dersin İçeriği: Ebelikte kuram ve kavrama giriş; Ebelikte Vizyon ve Misyon; Birey, aile, etik, ahlak, kültür, toplum, çevre, sağlık ve hastalık kavramları;Ebelik: Felsefesi, kavramsal modelleri, paradigma, kuram;Ebelik bakımına model ve kuramların etkileri; Ebelikte Kuramcılar:Reva Rubin, Ramona T. Mercer, Ela-Joy Lehrman, Jean Ball, Ernestein Wiedenbach; Ebelik uygulamalarında teori geliştirmede yaklaşımlar; Ebelik uygulamalarında teori geliştirme aşamaları; Ebelik uygulamalarında teori geliştirme aşamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel insan gereksinimlerini sıralar
2) Ebelik girişimleri ile günlük yaşam aktivitelerini ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sistemlere (solunum, GİS, üriner) özgü uygun ebelik becerilerini uygular
2) Hareketsizliğin organizmaya etkileri bilir ve problemlerin gelişmesini önlemeye yönelik uygun ebelik bakımını geliştirir ve hareketsizliğe ilişkin problemleri yönetir.
3) Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemleri ve uygulamalarını kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hastanın öz -bakım gereksinimlerini değerlendirir ve uygular.
2) Hasta bakımında ebelik sürecini uygular.
3) Yaşam bulgularını ölçer ve değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ebelikte kavramsal öğelere giriş ve ebenin yeri 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
2) Ebelik Felsefesi ve Alt Alanları 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
3) Ebeliğin Dünya’da ve Ülkemizde tarihsel gelişimi 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
4) Ebelikte vizyon ve misyon 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
5) Birey, aile, etik, ahlak, kültür, toplum, çevre, sağlık ve hastalık kavramları 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
6) Ebelik: Felsefesi, kavramsal modelleri, paradigma, kuram 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
7) Ebelik bakımına model ve kuramların etkileri 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
8) Ebelikte Kuramcılar: Reva Rubin 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
9) Ebelikte Kuramcılar: Ramona T. Mercer, 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
10) Ebelikte Kuramcılar: Ela-Joy Lehrman , Jean Ball 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
11) Ebelikte Kuramcılar: Ernestein Wiedenbach 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
12) Ebelik uygulamalarında teori geliştirmede yaklaşımlar 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
13) Ebelik uygulamalarında teori geliştirme aşamaları 1. Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia. 2. Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bryar RM. 1995, Theory For Midwifery Practice, Palgrave.
Diğer Kaynaklar: Parker ME ( 2001). Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia.
Öz F ( 2004). Sağlık Alanında temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

7

8

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir. 5
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular. 5
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir. 5
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir. 4
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir. 4
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir. 4
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir. 4
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir. 4
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir. 4
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir. 5
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır. 5
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır. 4
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144