Ders Kodu: |
3000002010 |
Ders İsmi: |
Üreme Sağlığı ve Doğurganlığın Düzenlenmesi |
Ders Yarıyılı: |
Güz
|
Ders Kredileri: |
Teorik |
Pratik |
Laboratuvar |
Kredi |
AKTS |
3 |
0 |
0 |
3 |
6 |
|
Öğretim Dili: |
TR |
Ders Koşulu: |
|
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: |
Hayır |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: |
Sunum hazırlama ve değerlendirme kriterleri
Proje hazırlama kriterleri |
Dersin Türü: |
Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli |
Dersin Seviyesi: |
Yüksek Lisans |
TYYÇ:7. Düzey |
QF-EHEA:2. Düzey |
EQF-LLL:7. Düzey |
|
Dersin Veriliş Şekli: |
E-Öğrenme
|
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
|
Dersin Yardımcıları: |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Örnek "genel danışmanlık"-yeni evli çiftlere
Örnek "yönteme özel danışmanlık"• Billings Ovulasyon (BOM) Yönteme Özel Danışmanlık
|
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu
|
1) |
Tanışma, beklentilerin alınması, dersin amaç, hedefleri, işleyiş biçiminin açıklanması, sunum ve değerlendirme kriterlerinin paylaşımı
Türkiye’de Aile Planlamasının Durumu
|
Ders müfredatı
Sunum kriterleri
Proje hazırlama kriterleri
Değerlendirme formu
Power point |
1) |
|
|
2) |
. Dünyada ve Ülkemizde nüfus durumu ve dinamikleri, nüfus politikaları
• Aile Planlaması Hizmetlerinde İletişim ve Danışmanlık ilkeleri ve eğitim/danışmanlık beceri adımları |
Power point,
Danışmanlık beceri değerlendirme formu,
Örnek video, |
3) |
• İnsan İletişimde Temel İhtiyaçlar ve Değerler
|
Power point,
İletişim alıştırmaları,
Örnek Video, |
4) |
Doğurganlığın düzenlenmesinde kullanılan doğal ve modern yöntemlerin özeti
|
Power point |
5) |
• Kadın ve üreme sağlığı kavramsal çerçeve ve göstergeler
• Kahire Dünya Nüfus Kalkınma Konferansı 1994 (ICPD-1994) ve Yansımaları
• Dünyada ve Türkiye'de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine genel bakış, hizmet sunumu, hizmete erişim, karşılanmamış hizmet nedenleri |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
6) |
• Doğurganlık Bilinci oluşturma ve Doğal Aile Planlaması Yöntemleri
• Bariyer Yöntemler ve güncel yaklaşımlar. Yönteme özel danışmanlık |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
7) |
• Kadın ve erkeğe ait hormonal kontraseptifler ve güncel yaklaşımlar
• Rahim içi araçlar (RİA) ve son gelişmeler, Uygulama adımları |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
8) |
• Özel durumlarda kontrasepsiyon (doğum sonu, ortopedik engelli, spinal kord yaralanması ve kronik hastalıklar)
• Kontraseptif yöntemlerin etkinliği nasıl ölçülür? Her yönteme ait ulusal ve uluslararası kullanım durumu ve etkinlik oranları |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
9) |
• Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık
• Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi |
Öğrenci video dunumu
|
9) |
• Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık
• Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi |
Öğrenci video dunumu
|
10) |
• Yönteme özel danışmanlık-Enjektabl Hormonal Kontraseptif
• Yönteme özel danışmanlık-Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon, Neden Ve Sonuçları |
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu |
11) |
• İzlem danışmanlığı-Kombine orak Kontrasepsiyon
• Yönteme özel danışmanlık-Bariyer Yöntemler |
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu |
12) |
• Yönteme özel danışmanlık-RİA Yöntemi
• İzlem danışmanlığı-RİA Yöntemi
• Yönteme özel danışmanlık-Deri altı İmplant-İmplanon
|
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
13) |
• Yönteme özel danışmanlık-Erkek kondomu /Prezervatif Kullanımı
. Genel danışmanlık-ilk kez modern yöntem kullanmak isteyen kadın |
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
14) |
• Genel danışmanlık-Acil Kontrasepsiyon Ve Sonrası Yapılacaklar
• İstemli kürtaj (mensrual regulation) sonrası genel danışmanlık
• Dersin Değerlendirmesi
|
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
Ders Notları / Kitaplar: |
Power point |
Diğer Kaynaklar: |
"Durudoğan H., Gökşen F., Oder B.E., Yükseker D. (2010). Türkiyede Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
Üreme Sağlığına Giriş Katılımcı Rehberi T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2009
5……(2005) Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabi T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/AP_D_1.pdf).
6…(2007) Türkiye üreme sağlığı . Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hizmet Çerçevesi/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara. (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/03_CSUSHizmetCercevesi_t.pdf)
(2005) Güvenli Annelik Katılımcı Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara
(1995). Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı ve Sağlık Bakanlığı Yayını, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti, İstanbul.
(1997). Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Damla Matbaacılık, İstanbul.
(2000). Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi. T.C. AÇSAP Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. |
|
2) |
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. |
|
3) |
Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
|
4) |
Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. |
|
5) |
Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. |
|
6) |
Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
7) |
Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. |
|
8) |
Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. |
|
9) |
Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. |
|
10) |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. |
|