DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002010
Ders İsmi: Üreme Sağlığı ve Doğurganlığın Düzenlenmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Sunum hazırlama ve değerlendirme kriterleri
Proje hazırlama kriterleri
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Üreme sağlığı ve aile planlaması kavramlarını inceleyerek, aile planlaması, önemi, aile planlaması yöntemleri ve günümüzdeki gelişmelere ilişkin bilgi kazandırmaktır. Bu dersi alan öğrenciden; 1.Doğurganlın düzenlenmesi, danışmanlık ve başvuranın değerlendirilmesi, 2.Enfeksiyon kontrolü ve genital yol enfeksiyonları, 3.Doğurganlığın düzenlenmesi yöntemleri, 4.Özel dönemlerde ve kronik sağlık durumlarında kontrasepsiyon, 5.İnfertilite ve gebelik sonlandırma konularında bilgi kazanmış olması beklenir.

Dersin İçeriği: Doğurganlığın düzenlenmesi dersi, üreme sağlığı ve aile planlaması kavramlarını inceleyerek, bireylerin üreme sağlığı ve cinsel sağlığının korunması, geliştirilmesi ve doğurganlığın düzenlenmesine yönelik bilgileri öğretir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Üreme sağlığının önemi, dünyada ve ülkemizdeki göstergeleri açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 4) Doğurganlığın düzenlenmesine ilişkin hizmet sunumunda etkili iletişim ve danışmanlık becerisini geliştirir (genel, yönteme özel ve izlem danışmanlığı)
2) 6) Doğurganlığın düzenlenmesi konusunda toplumun ihtiyacına yönelik araştırma planlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 3) Doğurganlığın düzenlenmesi hizmetleri ve yöntemler hakkında güncel bilgiler edinir ve kritik eder
Alana Özgü Yetkinlik
1) 2) Dünyada ve Türkiye'de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine ilişkin güncel durumu sentez eder
2) 5) Konu ile ilgili güncel gelişmeleri ve makaleleri izler, kritik eder ve yazılı, sözlü olarak aktarır
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örnek "genel danışmanlık"-yeni evli çiftlere Örnek "yönteme özel danışmanlık"• Billings Ovulasyon (BOM) Yönteme Özel Danışmanlık Öğrenci video sunumu Video sunumu değerlendirme formu
1) Tanışma, beklentilerin alınması, dersin amaç, hedefleri, işleyiş biçiminin açıklanması, sunum ve değerlendirme kriterlerinin paylaşımı Türkiye’de Aile Planlamasının Durumu Ders müfredatı Sunum kriterleri Proje hazırlama kriterleri Değerlendirme formu Power point
1)
2) . Dünyada ve Ülkemizde nüfus durumu ve dinamikleri, nüfus politikaları • Aile Planlaması Hizmetlerinde İletişim ve Danışmanlık ilkeleri ve eğitim/danışmanlık beceri adımları Power point, Danışmanlık beceri değerlendirme formu, Örnek video,
3) • İnsan İletişimde Temel İhtiyaçlar ve Değerler Power point, İletişim alıştırmaları, Örnek Video,
4) Doğurganlığın düzenlenmesinde kullanılan doğal ve modern yöntemlerin özeti Power point
5) • Kadın ve üreme sağlığı kavramsal çerçeve ve göstergeler • Kahire Dünya Nüfus Kalkınma Konferansı 1994 (ICPD-1994) ve Yansımaları • Dünyada ve Türkiye'de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine genel bakış, hizmet sunumu, hizmete erişim, karşılanmamış hizmet nedenleri Power point Öğrenci sunumu Sunum değerlendirme formu
6) • Doğurganlık Bilinci oluşturma ve Doğal Aile Planlaması Yöntemleri • Bariyer Yöntemler ve güncel yaklaşımlar. Yönteme özel danışmanlık Power point Öğrenci sunumu Sunum değerlendirme formu
7) • Kadın ve erkeğe ait hormonal kontraseptifler ve güncel yaklaşımlar • Rahim içi araçlar (RİA) ve son gelişmeler, Uygulama adımları Power point Öğrenci sunumu Sunum değerlendirme formu
8) • Özel durumlarda kontrasepsiyon (doğum sonu, ortopedik engelli, spinal kord yaralanması ve kronik hastalıklar) • Kontraseptif yöntemlerin etkinliği nasıl ölçülür? Her yönteme ait ulusal ve uluslararası kullanım durumu ve etkinlik oranları Power point Öğrenci sunumu Sunum değerlendirme formu
9) • Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık • Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi Öğrenci video dunumu
9) • Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık • Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi Öğrenci video dunumu
10) • Yönteme özel danışmanlık-Enjektabl Hormonal Kontraseptif • Yönteme özel danışmanlık-Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon, Neden Ve Sonuçları Öğrenci video sunumu Video sunumu değerlendirme formu
11) • İzlem danışmanlığı-Kombine orak Kontrasepsiyon • Yönteme özel danışmanlık-Bariyer Yöntemler Öğrenci video sunumu Video sunumu değerlendirme formu
12) • Yönteme özel danışmanlık-RİA Yöntemi • İzlem danışmanlığı-RİA Yöntemi • Yönteme özel danışmanlık-Deri altı İmplant-İmplanon Öğrenci video sunumu Video sunum değerlendirme formu
13) • Yönteme özel danışmanlık-Erkek kondomu /Prezervatif Kullanımı . Genel danışmanlık-ilk kez modern yöntem kullanmak isteyen kadın Öğrenci video sunumu Video sunum değerlendirme formu
14) • Genel danışmanlık-Acil Kontrasepsiyon Ve Sonrası Yapılacaklar • İstemli kürtaj (mensrual regulation) sonrası genel danışmanlık • Dersin Değerlendirmesi Öğrenci video sunumu Video sunum değerlendirme formu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Power point
Diğer Kaynaklar: "Durudoğan H., Gökşen F., Oder B.E., Yükseker D. (2010). Türkiyede Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
Üreme Sağlığına Giriş Katılımcı Rehberi T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2009
5……(2005) Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabi T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/AP_D_1.pdf).
6…(2007) Türkiye üreme sağlığı . Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hizmet Çerçevesi/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara. (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/03_CSUSHizmetCercevesi_t.pdf)
(2005) Güvenli Annelik Katılımcı Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara
(1995). Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı ve Sağlık Bakanlığı Yayını, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti, İstanbul.
(1997). Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Damla Matbaacılık, İstanbul.
(2000). Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi. T.C. AÇSAP Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 5 5
Ödevler 1 5 5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 171