DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3010002013
Ders İsmi: Erken Çocukluk Döneminde Ayırıcı Tanı ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı; erken çocukluk döneminde tipik gelişim gösteren çocuklar ile bu gelişimden sapmaları değerlendirmek ve uygun terapi programını uygulamaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders tipik gelişim gösteren, otizm spektrum bozukluğu olan, özgül dil ve öğrenme güçlüğü vb. durumları yaşayan çocukların çeşitli testler ile değerlendirilerek ayırt edilmesini ve terapi programlarını içermektedir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bebeklik çağı gelişimsel dil sorunlarını bilir, konuşma gecikmesi ve otizmi birbirinden ayırt eder.
2) Konuşma gecikmesi ve otizm ayırt edilmesinde kullanılan araçları bilir ve kullanır
3) Bilişsel Gelişim ve motor gelişim değerlendirmelerini yapar.
4) Özgül dil bozukluğunu bilir ve testler ile değerlendirir.
5) Özgül dil bozukluğu ve otizmde yürütücü işlevleri değerlendirir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bebeklik çağı gelişimsel dil sorunları Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
2) Konuşma gecikmesi, özellikleri ve değerlendirmesi Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
3) Konuşma gecikmesi ve otizm başlangıcının ayırt edilmesi Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
4) Konuşma gecikmesi ve otizm ayırt edilmesinde kullanılan araçlar Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
5) Konuşma gecikmesi ve otizm ayırt edilmesinde kullanılan araçların özellikleri Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
6) CDI, TGE, PEABODY, TIFFALDI testlerinin özellikleri Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
7) Otizm değerlendirme araçlarının özellikleri Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
8) Bilişsel Gelişim ve motor gelişim değerlendirmeleri Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
9) Özgül dil bozukluğu ve özellikleri Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
10) Özgül dil bozukluğu değerlendirmesi ve değerlendirme araçları Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
11) Özgül öğrenme güçlüğü ve yürütücü işlevler Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
12) Otizm ve yürütücü işlevler Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
13) Gelişimsel dil bozukluklarında vaka videoları inceleme Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
14) Gelişimsel dil bozukluklarını değerlendirme sonuçlarına göre raporlama Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
15) Makale sunumu Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.
16) final sınavı Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Handout
Diğer Kaynaklar: Plural Publishing, Incorporated. (2017). Speech-language Pathologists in Early Childhood Intervention: Working with Infants, Toddlers, Families, and Other Care Providers. Plural Publishing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ödev 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155