BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002013
Ders İsmi: İşlevsel Besinler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Bilge Nur ÇÖL ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşlevsel besin kavramının tanımı, tarihi ve ülkelerdeki uygulamaları, bu besin bileşenlerinin kimyasal ve biyolojik özelliklerini inceleyerek, bu bileşenlerin insan sağlığı üzerine olası etkilerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: İşlevsel besin kavramının tanımı, işlevsel besin biliminin amacı, tarihsel gelişimi, işlevsel besinler ile ilgili güncel yayınlar ve gelişmeler, biyoaktif besin bileşenlerinin kimyasal özellikleri, biyolojik aktiviteleri ve bilimsel temeller ile hastalıkları önlenmesi ve yaşam kalitesinin geliştirilmesindeki rolleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşlevsel besin bilimini ve işlevsel besin bilimi ile ilgili temel kavramları yorumlayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşlevsel besinlerin sağlık üzerine olan etkilerine ilişkin bilgilerini yorumlayabilecek ve kullanabilecektir.
2) İşlevsel besinleri besin güvenliği ve toksisite yönüyle tartışabilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşlevsel Besinlerin Tanımı, Tarihçesi ve Sınıflandırılması 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
2) Üretim ve Kullanım Amaçlarına Göre İşlevsel Besin Grupları 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
3) İşlevsel Besin Bileşenleri ve Özellikleri-I 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
4) İşlevsel Besin Bileşenleri ve Özellikleri-II 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
5) İşlevsel Besin Bileşenleri ve Özellikleri-III 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
6) Sağlık ile İlişkilendirilen İşlevsel Besinler-I 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
7) Sağlık ile İlişkilendirilen İşlevsel Besinler-II 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
8) Sağlık ile İlişkilendirilen İşlevsel Besinler-III 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
9) Öğrenci sunumları Ders için öğrencilerin hazırlamış olduğu sunumlar
10) Öğrenci sunumları Ders için öğrencilerin hazırlamış olduğu sunumlar
11) Öğrenci sunumları Ders için öğrencilerin hazırlamış olduğu sunumlar
12) Öğrenci sunumları Ders için öğrencilerin hazırlamış olduğu sunumlar
13) İşlevsel Besinlerin Besin Güvenliği ve Toksikolojisi Açısından Değerlendirilmesi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
14) İşlevsel Besinler ile İlgili Gelişmeler (Toplum sağlığı, teknoloji v.b) 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
15) İşlevsel Besinlerle İlgili Yasal Düzenlemeler ve Gelecekteki Yeri 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441. 3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders için hazırlanmış PPT
2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441.
3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640
Diğer Kaynaklar: 1. Ders için hazırlanmış PPT
2. Davinelli, S., Corbi, G., & Scapagnini, G. (2021). Frailty syndrome: A target for functional nutrients?. Mechanisms of Ageing and Development, 195, 111441.
3. Fonksiyonel Gıdalar. Ed: Prof.Dr. Gökhan Baysoy. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 2020. ISBN 9786059215640

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 3
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır. 2
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 1
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 1
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 4
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir. 4
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 4 12
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 4 20 80
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 176