BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002002
Ders İsmi: Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin farklı alanlarda toplu beslenme hizmeti veren kuruluşlara özgü ileri düzeyde teorik bilgileri edinmelerini sağlamak ve hammadde satın alma, depolama ve hedef kitleye özgü menü planlama becerilerini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Toplu beslenme Sistemlerinde yönetim ve organizasyon, menü denetimi, hammadde seçimi, satın alma ve depolama teknikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin sonunda öğrencilerin modern yönetim ve organizasyon yöntem ve ilkelerini öğrenmesi beklenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bireylerin besin öğesi gereksinimlerini karşılayabilecek hedef kitleye ve kuruma yönelik, sağlıklı beslenme ilkelerine uygun organizasyonu planlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Menü planlama ilkelerini öğrenir.
2) Objektif ve subjektif yöntemlerle menü yönetimi ve denetimini gerçekleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yönetici diyetisyenin yöneticilik becerilerini geliştirmesi beklenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplu beslenme sistemlerinin tanımı ve önemi 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
2) Toplu beslenme sistemleri tipleri/ yeni üretim sistemleri 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
3) Yönetim ve organizasyon 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
4) Mutfak/yemekhane planlama 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
5) Menü yönetimi ve satın alma yöntemleri 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
6) Hammadde kalite kriterleri ve depolama teknikleri 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
7) Toplu Beslenme Hizmetlerinde iş güvenliği 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
8) Ara Sınav
9) Öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
10) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
11) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
12) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
13) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
14) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
15) öğrenci sunumları 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020. 2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018. 3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan PPT, öğrenci makale sunumları
Diğer Kaynaklar: 1- T.C. Sağlık Bakanlığı TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ (TOPLU TÜKETİM YERLERİ) İÇİN ULUSAL MENÜ PLANLAMA VE UYGULAMA REHBERİ, Ankara, 2020.
2- Prof. Dr. Yasemin Beyhan; Toplu Beslenme Sistemlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Ankara Nobel Tıp Yayınları, ISBN 9786059215633, 2018.
3- Spears M and Gregoire. Foodservice Organizations. A managerial and systems approach (6th ed), Upper Saddle River NJ, Prentice Hall, 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 3 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 5 5
Sunum / Seminer 15 12 180
Ödevler 1 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 189