BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013121001
Ders İsmi: Anne-Çocuk Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Nazlı BATAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Anne ve çocuk beslenmesinin önemini kavramak, gebelikte ve emziklilikte gereksinimleri ve beslenme ilkelerini öğrenmek, ilk bir yaşta beslenmenin ilkelerini ve anne sütünün önemini anlamak, okul öncesi, okul dönemi çocuklarda ve adolesanlarda sağlıklı beslenmenin ilkelerini ve bazı çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi planlamak ve tüm bu bilgilerin lisansüstü düzeyde rehberlerden araştırılarak öğrenilmesi
Dersin İçeriği: Gebelikte, emziklilikte, ilk 1 yaşta ve çocukluk döneminde beslenmenin önemini ve toplumdaki bu risk gruplarında dikkat edilmesi gereken beslenme ilkelerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gebe ve emzikli bireylerin beslenmeye ilişkin gereksinimlerini açıklar.
2) Zamanında doğmuş ve prematüre bebeklerin beslenmeye ilişkin gereksinimlerini aktarır
3) Okul öncesi, okul çağı çocuklarda ve adölesanlarda beslenmeye ilişkin gereksinimleri aktarır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gebe ve emzikli bireylerde gereksinimlere uygun olarak beslenme planı yapar ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Zamanında doğmuş ve prematüre bebeklerde, çocuklarda ve adölesanlarda gereksinimlere uygun olarak beslenme planı yapar ve uygular.
2) Bazı çocuk hastalıklarında hastalığa ve bireye özgü gereksinimlere uygun olarak beslenme tedavisi planlar ve uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anne-Çocuk beslenmesi önemi 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
2) İlk 1000 gün anne ve çocuk beslenmesi 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
3) Prekonsepsiyonel dönemde beslenme 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
4) Prekonsepsiyonel Dönemde Beslenme II 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
5) Gebelik fizyolojisi ve sorunlar 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
6) Gebelik döneminde beslenme ve rehberlerin taranması 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
7) Ara Sınav
8) Laktasyon fizyolojisi, sorunları, enerji ve besin ögesi gereksinimleri 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
9) Tamamlayıcı Beslenme 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
10) Prematüre Bebek Beslenmesi 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
11) 0-1 Yaş Bebeklerin Enerji ve Besin Ögesi İhtiyaçları 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
12) Okul Öncesi Çocuklarda Beslenme 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
13) Okul Çocuklarında Beslenme 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
14) Adölesan Dönemde Beslenme 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
15) Çocuklarda Endokrin Bozucular 1. Ders için hazırlanan PPT 2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022 3. Guidelines
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders için hazırlanan PPT
2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022
3. Guidelines
Diğer Kaynaklar: 1. Ders için hazırlanan PPT
2. Şanlıer N. Anne ve çocuk beslenmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara, 2022
3. Guidelines

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 1
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 2
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 5
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 5
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir. 4
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir. 4
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 50
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 135
Sunum / Seminer 14 56
Ödevler 6 18
Final 1 3
Toplam İş Yükü 257