FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (YL) (TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | 3000001001 | ||||||||
Ders İsmi: | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Aytolan YILDIRIM | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Yaşar Gül BALTACI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere araştırma etiğine uygun bilimsel bir araştırma önerisinin hazırlanması, kaynaklara ulaşılması, araştırmaya uygun gereç ve yöntemin belirlenmesi bulguların yorumlanması ve tartışılması, yayın etiğine uygun raporlanması ve paylaşılması konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders bilimsel araştırma sürecini ve adımlarını, (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) , araştırma türlerini, literatür taramayı, verilerin analizini, evren ve örneklem yöntemleri, veri toplama araçlarını, araştırma bulgularının raporlandırılmasını, araştırma hata kaynaklarını, araştırma ve yayın etiğini, etik ihlalleri ve önleme yöntemlerini, ihlal tespitinde izlenecek yolların neler olduğunu içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilim, Araştırma, Etik, Ahlak, Genel Kavramlar, Bilimsel Çalışmaların Önemi | |
2) | Araştırma etiği | |
3) | Araştırma etiği | |
4) | Araştırma süreci ve adımları | |
5) | Literatür Tarama | |
6) | Araştırma Tasarımları | |
7) | Niceliksel Araştırmalar | |
8) | Niteliksel Araştırmalar | |
9) | Evren ve Örneklem Yöntemleri | |
10) | Veri toplama yöntemleri | |
11) | Veri toplama araçları | |
12) | Verilerin analizi | |
13) | Araştırma Bulgularının raporlandırılması( Yazım kuralları, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme) | |
14) | Araştırmalarda Hata Kaynakları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, Sunum materyalleri/Lecture notes, Presentation materials |
Diğer Kaynaklar: | -Al, H (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 4. Baskı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya. -Balcı, A. (2009), Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi. -Büyüköztürk , Ş, Aygün, Ö, KılıçÇakmak, Karadeniz, E, Ş. (2014) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” , Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289. -Creswell, J. W. (2014). Nitel, Nicel Araştırma Deseni ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir), Eğiten Kitap, Ankara. -Demircioğlu, Y (2014). İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları, Ankara Barosu Dergisi. -Ekiz, D. (2003).Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara. -Ertekin,C, Berker, N, Tolun, A, Ülkü, D (2002). “Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar” , TÜBA yayınları, , TÜBİTAK Matbaası, ISBN: 9758593129. -Gay, L. R., Mills, G.E., Airasian, P.(2006).Quantative and Qualitative Research.(2nd edition).New Jersey:Merill Prentice Hall.,Karasar, N.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara:Nobel Yayın Dağıtım. -Karasar, N. (2004). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 12. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. -Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 15. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. -Katz, M.H.(2006). Study Desgn and Statistical Analysis, Cambridge Univ. Press. -Küçük, O (2016).. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa. -Little JW., Parker R., How to Read a Scientific Paper, BIOC/MCB 568, 2010. -Lobiondo-Wood G, Haber J(2006).Nursing Research, Methotds and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice, 6th Edition, Mosby Elsevier -McNeal A.( 2010). How to Read a Scientific Paper, e-book, Hamshire Coll. Sch. Of Natural Science. -Nodoushan, M.A.S. (2004)APA Style and Research Report Writing, Zabankadeh Pub., Tehran. -Karasar, N. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayınevi, Ankara.Thousand Oaks, CA: Sage. -Odabaşı, F.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme.Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları. -Özdamar, K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2003 -Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. (2004).Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri.Ankara -Tuncay, C (2022).Hukuksal Etik Dersleri, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, 2017. -Ural, A., Kılıç, İ.(2006).Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi.Ankara:Detay Yayıncılık -Yüksel, A, Yanık, A, Ayazlar, R (Editörler)(2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri : Kavramlar-Analizler-Araştırmalar. 1. Baskı. Seçkin Kitabevi, Ankara. -Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında kanıta dayalı temel ölçme değerlendirme ve tedavi bilgilerinin tamamına hakim olmakla birlikte literatürdeki güncel yaklaşımları takip edebilir ve bu kazanımları akademik ve klinik çalışmalarında uygular. | |||||||||
2) Fizik tedavi ve rehabilitasyon programlarında bir fizyoterapist rolüyle bağımsız veya multidisipliner yaklaşımlar içerisinde ve etik prensipler çerçevesinde mesleki çalışmalarını en üst düzeyde gerçekleştirir. | |||||||||
3) Yüksek araştırma becerilerini kullanarak bilimsel araştırmalarda ve projelerde görev alır, uygun istatistiksel yöntemlere dayanarak bu çalışmaların çıktılarını yorumlar ve bu çıktıları klinikte hayata geçirir. | |||||||||
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanının farklı disiplinlerinde elde ettiği birikimle klinik problemleri saptar, bu problemlerin çözümü izin bilgi, beceri ve tecrübelerini kullanır. | |||||||||
5) Halk sağlığına yönelik konularda bilinç ve sorumluluk sahibi olup koruyucu ve geliştirici fizyoterapi ve rehabilitasyon müdahalelerini uygular. | |||||||||
6) Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dile hakim olup bu birikimlerini mesleki ve akademik çalışmalarda kendini ve mesleğini geliştirmek için kullanır. | |||||||||
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki araştırma becerilerinden yararlanarak müdahaleleri eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak doğru bilgi ve uygulamalara ulaşır ve bunları meslek hayatında kullanır. | |||||||||
8) Alanındaki teknolojik gelişmeleri takip eder, yeniliklere açık ve yaratıcı bir bakış açısıyla uygulamalarını yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında kanıta dayalı temel ölçme değerlendirme ve tedavi bilgilerinin tamamına hakim olmakla birlikte literatürdeki güncel yaklaşımları takip edebilir ve bu kazanımları akademik ve klinik çalışmalarında uygular. | 5 |
2) | Fizik tedavi ve rehabilitasyon programlarında bir fizyoterapist rolüyle bağımsız veya multidisipliner yaklaşımlar içerisinde ve etik prensipler çerçevesinde mesleki çalışmalarını en üst düzeyde gerçekleştirir. | 4 |
3) | Yüksek araştırma becerilerini kullanarak bilimsel araştırmalarda ve projelerde görev alır, uygun istatistiksel yöntemlere dayanarak bu çalışmaların çıktılarını yorumlar ve bu çıktıları klinikte hayata geçirir. | 5 |
4) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanının farklı disiplinlerinde elde ettiği birikimle klinik problemleri saptar, bu problemlerin çözümü izin bilgi, beceri ve tecrübelerini kullanır. | 4 |
5) | Halk sağlığına yönelik konularda bilinç ve sorumluluk sahibi olup koruyucu ve geliştirici fizyoterapi ve rehabilitasyon müdahalelerini uygular. | 4 |
6) | Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dile hakim olup bu birikimlerini mesleki ve akademik çalışmalarda kendini ve mesleğini geliştirmek için kullanır. | |
7) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki araştırma becerilerinden yararlanarak müdahaleleri eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak doğru bilgi ve uygulamalara ulaşır ve bunları meslek hayatında kullanır. | 5 |
8) | Alanındaki teknolojik gelişmeleri takip eder, yeniliklere açık ve yaratıcı bir bakış açısıyla uygulamalarını yürütür. | 5 |
Anlatım | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 120 | 240 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 283 |