Dersin Amacı: |
Lisans düzeyinde temel biyokimyasal tekniklerin ve laboratuvar çalışma prensiplerinin öğretilmesi biyokimya eğitimi alan öğrenciler için bir zorunluluktur. Bu sayede öğrencilerin biyomoleküller ile çalışma deneyiminin kazandırılması ve öğrencilerin ileri düzeydeki biyokimyasal çalışmaları planlama ve pratik çalışmalara katılabilme yetisinin kazandırılması temel amaçtır |
Dersin İçeriği: |
Reaktif olarak su, laboratuar güvenliği ve biyogüvenlik, Laboratuar defteri ve rapor hazırlama, Biyolojik örneklerin hazırlanması, homojenizasyon /parçalama, santrifüj, membran filtrasyon teknikleri, çöktürme teknikleri, kromatografik yöntemler, elektroforetik yöntemler; protein (SDS-PAGE, IEF, 2D-PAGE) ve DNA elektroforezi, İmmünolojik teknikler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Reaktif olarak su, Biyokimyasal deneyler için su tipleri ve saflaştırılması, Laboratuar güvenliği ve Biyogüvenlik, Laboratuar defteri ve raporlarının hazırlanması, Deney hataları, sonuçları grafiklendirilmesi vb |
yok |
2) |
Biyolojik örnek hazırlığı; olanaklar, kısıtlamalar, başlangıç materyalinin seçimi, Hücre parçalama ve homojenizasyon: uygun yöntemin seçimi, Homojenizasyon etkinliğinin belirlenmesi |
yok |
3) |
Mekanik Yöntemler:Homogenizatörler, öğütücüler aşındırıcılar ile agitasyon, sıvı katı ekstrusyon, ultrasonikasyon, Kimyasal Yöntemler:ısı ile muamele, dondurma-eritme, desikasyon, ozmotik şok, litik enzimler, alkali ve deterjanlar ile muammele |
yok |
4) |
Santrifüj; Teori, sınıflandırma, santrifüj tipleri, Diferansiyal Santrifüj, Yoğunluk Gradient Santrifüj, Membran Filtrasyon teknikleri
|
yok |
5) |
Ekstraktın deriştirilmesi: Ultrafiltrasyon, Liyofilizasyon, Çöktürme Yöntemleri (izoelektrik çöktürme, iyonik şiddeti değiştirerek çöktürme, organik çözgenler, Organik polimerler ve Denatürasyon ile çöktürme)
|
yok |
6) |
Kromatografik Yöntemler; Teori, uygulamalar, Kromatografi tipleri, Kağıt ve İnce Tabaka Kromatografisi ve sıvı kromatografisinde temel kavramlar ve teori,
|
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
Keith Wilson and John Walker, Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology (2010)
R. Boyer, Modern Experimental Biochemistry, Benjamin Cummings, (2000)
R. Switzer, L. Garrity, Experimental Biochemistry, W. H. Freeman Company, (1999)
D.J. Holme, H. Peck, Analytical Biochemistry, Prentice Hall, (1998)
Gallagher, S.R. and Wiley E.A. Current Protocols Essential Laboratory Techniques, Wiley Press, (2008) |
Diğer Kaynaklar: |
Keith Wilson and John Walker, Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology (2010)
R. Boyer, Modern Experimental Biochemistry, Benjamin Cummings, (2000)
R. Switzer, L. Garrity, Experimental Biochemistry, W. H. Freeman Company, (1999)
D.J. Holme, H. Peck, Analytical Biochemistry, Prentice Hall, (1998)
Gallagher, S.R. and Wiley E.A. Current Protocols Essential Laboratory Techniques, Wiley Press, (2008) |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar. |
|
2) |
Explain the basic structure, development and normal functioning of the human body at the level of molecules, cells, tissues, organs and systems. |
|
3) |
Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir. |
|
4) |
Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar. |
|
5) |
Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. |
|
6) |
Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır. |
|
7) |
Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir. |
|
8) |
Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular. |
|
9) |
Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir. |
|
10) |
Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. |
|
11) |
esleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. |
|
12) |
Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir. |
|
13) |
Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar. |
|
14) |
Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar. |
|
15) |
Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir. |
|