PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003046
Ders İsmi: Public Health
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to identify health issues in society, analyze the environmental, social, and behavioral factors influencing these health issues, and to provide knowledge and skills related to health education practices for the protection and improvement of individual, family, and community health.
Course Content: Introduction to Public Health and History, Concepts of Health and Disease, Community Nutrition, Principles of Public Health and Preventive Medicine, Occupational Diseases, Epidemiology, Immunization, School Health, Elderly Health, Environmental Health, Infectious Diseases, Chronic Diseases.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Concepts the importance of primary prevention in the protection of health
2) Examines events related to health in the community.
3) Evaluates environment and occupational health under the umbrella of health management.
4) Evaluates the health level of the community using criteria that determine health standards.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction to Public Health Course
2) Historical Development of Health Services in Turkey 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
3) Concepts of Health and Disease/Protective Health Services 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
4) Epidemiology 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
5) Community Nutrition 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
6) Immunization 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
7) School Health 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
8) Midterm Exam Week
9) Public Holiday (Feast of Ramadan)
10) Adolescent Health 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
11) Elderly Health 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
12) Labor Day
13) Environmental Health 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
14) Chronic Diseases 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
15) Chronic Diseases-Continue 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
16) Course Evaluation

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders için hazırlanmış PPT
References: 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.
2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021.
3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017.
4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023.
5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 14 4 56
Quizzes 1 1 1
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 87