DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003028
Ders İsmi: Müzik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: -
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Ece AKBAYIR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin kendi seslerini, müzik terminolojisi ve müzik ve şan eğitimi aracılığıyla, konuşma sesi aralığının yanı sıra, şarkı sesi aralığında da doğru ve etkin bir şekilde kullanmaları konusunda farkındalıklarının oluşmasını sağlamak.
Dersin İçeriği: - Müzik tarihçesi
- İşitme sistemi
- Müzik teorisi: Harmoni, melodi ve ritm
- Temel müzik eğitimi
- Fizyolojik ses bilimi
- Müzik eğitiminin ses açısından önemi
- Diyafram-postür
- Şan eğitimi ve egzersizler
- Şan eğitiminin ses sağlığını destekleyen yönleri
- Güçlendirme egzersizleri
- Müzik kompozisyonu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler notaları tanıyacaklar, piyanoda notalar eşliğinde vokal egzersizler yapabilecekler ve bu konuda farkındalıkları oluşacak. Egzersiz yaparken terminolojiye hakim oldukları için hangi tonda (nota, perde, register) sesi nasıl çıkartmaları gerektiklerini yönlendirmelerle birlikte öğrenecekler. Şan eğitimin içeriğini ve önemini bir takım temel egzersizlerle birlikte kavrayacaklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Müzik Tarihçesi -
2) İşitme Sistemi ve Özellikleri -
3) Müzik Teorisi I: Harmoni, Melodi ve Ritim Nedir? -
4) Müzik Teorisi II: Notaları Tanıma ve Okumalar -
5) Ses Fizyolojisi: Ses Nasıl oluşur? Profesyonel Ses Türleri ve Aralıkları -
5) Ses Fizyolojisi: Ses Nasıl oluşur? Profesyonel Ses Türleri ve Aralıkları -
6) Postür-Nefes İlişkisi, Diyafram Nefesi, Diyafram Güçlendirme Egzersizleri -
7) Ses Registeri (Perdesi/Aralığı); Vocal-fry, Göğüs Sesi, Mixed Ses, Kafa Sesi, Falsetto Ses Rezonatörler -
8) Ara Sınav -
9) Klasik Şan Eğitimine Giriş -
10) Şan Eğitimi: Vokal Egzersizler -
11) Şan Eğitimi: Öğrencilerin Seslerini Tanıma -
12) Şan Eğitimi: Rezonans Çalışmaları -
13) Şan Eğitimi: Register Kontrolü -
14) Uygulama I -
15) Uygulama II -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Denizoğlı, İ., Klinik Vokoloji, Ankara, 2020
Marc Schonbrun, Brian Boone. Müzik Teorisi 101, 2018
Yavuzoğlu N., Uygulamalı Müzik Teorisi – 1, 2016
Diğer Kaynaklar: Denizoğlı, İ., Klinik Vokoloji, Ankara, 2020
Marc Schonbrun, Brian Boone. Müzik Teorisi 101, 2018
Yavuzoğlu N., Uygulamalı Müzik Teorisi – 1, 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 16 256
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 356