Dersin Amacı: |
Gönüllülük Çalışmaları dersinin en temel amacı öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleriyle toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda da farkındalığı artırmak; böylece öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında -önceden hazırlanacak bir plan dâhilinde- bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamak olacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Gönüllülük, bir kişinin hiçbir maddi karşılık beklemeden diğer bireyler, toplum, çevre ya da hayvanlar yararına faaliyetler göstermesidir. Gönüllü faaliyette bulunmak insanlara sosyal, psikolojik ve toplumsal anlamda pek çok katkı sağlar; onların toplumu ve çevrelerini daha iyi anlamalarını kolaylaştırır, özgüvenlerini artırarak topluma faydalı birer insan olarak yetişmelerini sağlar. Bu maksatla, içerik ve amaçları oluşturulan “gönüllülük çalışmaları” dersinin ilk yedi haftasında konuların teorik ağırlıklı işlenmesi, daha sonra en az beş hafta kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük çalışmaları şeklinde planlanarak sahada uygulanması, yapılan çalışmaların paylaşım ve sunumlarının öğrenciler tarafından hazırlanarak sınıfta paylaşılması öngörülmektedir. Bu ders ile üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan topluma hizmet görevine katkı sağlama; öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirme ve öğrencilerde gönüllülük çalışmalarına isteyerek katılma duygusunun yaygınlaştırılması sağlanabilecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş ve Dersin Tanıtımı |
- |
2) |
Gönüllülük nedir? Gönüllülük Çalışmaları nelerdir? |
- |
3) |
Gönüllülüğün sağladığı faydalar |
- |
4) |
STK’larda Gönüllülük |
- |
5) |
Gönüllü yönetimi |
- |
6) |
Gönüllülerin motivasyonu |
- |
7) |
Gönüllülük çalışmalarında dezavantajlı gruplar |
- |
8) |
Vize sınavı haftası |
- |
9) |
Türkiye’de Gönüllülük Çalışmalarının yürütüldüğü bazı STK’lar. |
- |
10) |
Türkiye’de gönüllülük |
- |
11) |
Türkiye'de Gönüllülük |
- |
12) |
Gönüllülük Çalışmalarının Hukuki Boyutları |
- |
13) |
Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler Gönüllülük Çalışmaları
(Proje Ödevlerinin Teslimi)
|
- |
14) |
Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları |
- |
15) |
Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları |
- |
16) |
Final Sınavı |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. |
|
2) |
Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. |
|
3) |
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. |
|
4) |
Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. |
|
5) |
Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. |
|
6) |
Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. |
|
7) |
Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. |
|
8) |
Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. |
|
9) |
Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. |
|
10) |
Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. |
|
11) |
Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. |
|
12) |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. |
|
13) |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. |
|
14) |
Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. |
|
15) |
Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. |
|
16) |
Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır |
|
17) |
Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. |
|
18) |
Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. |
|
19) |
Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. |
|
20) |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
|