HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002031
Ders İsmi: Stoma Care Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Stomalı hastanın bakım gereksinimleri ve rehabilitasyonu, stoma hemşiresinin çağdaş rol ve işlevlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Yara ve Bakımı, Stoma-Ostomi Tanımı, Stoma Tarihçesi, Stoma Çeşitleri, Stoma Bakım Hemşireliği, Görev Yetki ve Sorumluluklar, Stoma Bakımı ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar, Stoma Malzeme Tanıtımı, Gastrointestinal Sistem Stomaları ve Bakım, Temel Anatomi-Fizyoloji, Stoma Endikasyonları, Stoma Cerrahisi, Stoma Yerleri, Preoperatif Hasta Hazırlığı, Postoperatif Erken Dönem Bakım, Komplikasyonlar, Stoma Bakım Ürünleri, Malzeme Hazırlık ve İşlem Basamakları, Üriner Sistem Stomaları ve Bakım, Üriner Diversiyon ve Stoma Tipleri, Endikasyonları, Cerrahi Uygulamalar, Üst Solunum Sistem Stomaları ve Bakım, Larenjektomi Stoma Endikasyonları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Stomaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar.
2) Stoma bakımını yönetir.
3) Stomalı bireyin bakım gereksinimlerini açıklar.
4) Stomalı bireylerde potansiyel problemleri ve komplikasyonları açıklar.
5) Stomalı bireylerde bakım ve eğitimin sürekliliğinin önemini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Stoma Bilgisi:Yara ve Bakımı Stoma-Ostomi Tanımı Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
2) Stoma Tarihçesi ve Stoma Çeşitleri Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
3) Stoma bakım Hemşireliği: Görev yetki ve sorumluluklar, stoma bakımı ile ilgili dernek ve kuruluşlar Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
4) Stoma malzeme tanıtımı Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
5) Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, GIS stoma tipleri, Stoma endikasyonları, stoma cerrahisi, stoma yerleri Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
6) Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Preoperatif hasta hazırlığı, postoperatif erken dönem bakım, komplikasyonlar Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
6) Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Preoperatif hasta hazırlığı, postoperatif erken dönem bakım, komplikasyonlar Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
7) Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023 Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
8) ARA SINAV Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
9) Sınava dahil konuların tekrarı Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
10) Üriner sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, üriner diversiyon ve stoma tipleri, endikasyonları, cerrahi uygulamalar Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
11) Üriner sistem stomaları ve bakım: Konduit ve kontinan kutenöz diversiyonlar: Postop hasta bakımı Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
12) Üriner istem Stomaları ve bakım: Komplikasyonlar, evde bakım Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
13) Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi ve fizyoloji, larenjektomi stoma endikasyonları, cerrahi uygulama Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
14) Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Trakeostomi endikasyonları ve cerrahi teknik, stoma alanı gözlem-değerlendirme, bakım Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
15) Sınava dahil konuların tekrarı Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
16) FİNAL SINAVI Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023
Diğer Kaynaklar: Maddie White, Angie Perrin, Stoma Care Specialist Nursing: A Guide for Clinical Practice, Springer, 2023

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 88