HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002030
Ders İsmi: Health Sociology
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri öğrenebilmek ve sosyal faktörleri dikkate alarak sağlık hizmeti sunabilmek
Dersin İçeriği: Sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimi, Konu alanları ,Temel kavramlar, Hastalık olgusu ve hasta rolü, Toplumsal hizmet alanı olarak sağlık-hastalık, Kültürel ilişkiler, Toplumsal ilişkiler, Ekonomik ve siyasal ilişkiler, Hasta-hekim-hemşire ilişkisi, Hasta-hastane ilişkisi, Transkültürel hemşirelik modeli, Sağlıkta eşitsizlikler, Türkiye’de sağlık politikaları, Tıbbi etik

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri öğrenme
2) Toplumun kültürel değerlerinin sağlık ve hastalık üzerine etkilerini bilme
3) Sağlık hizmeti veren personel ile hasta arasındaki iletişiminin önemini kavrama
4) Birey, aile ve toplumun sağlık-hastalık kavramına bakışını değerlendirerek sağlık hizmetlerini planlama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık Sosyolojisinin Doğuşu, Gelişimi ve Konu Alanları Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
2) Sağlık Sosyolojisinde Kullanılan Temel Kavramlar Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
3) Hastalık Olgusu ve Hasta Rolü Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
4) Toplumsal Bir Hizmet Alanı Olarak Sağlık-Hastalık Sistemi Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
5) Sağlık-Hastalık Olgusu ve Kültürel İlişkiler Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
6) Sağlık-Hastalık Olgusu ve Toplumsal İlişkiler Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
7) Sağlık-Hastalık Olgusu ve Ekonomik, Siyasal İlişkiler Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
8) ARA SINAV Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
9) Hasta-Hekim- Hemşire İlişkisi Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
10) Hasta-Hastane İlişkisi Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
11) Transkültürel Hemşirelik Modeli Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
12) Sağlıkta Eşitsizlikler Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
13) Türkiye’de Sağlık politikaları-1 Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
14) Türkiye’de Sağlık politikaları-2 Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
14) Türkiye’de Sağlık politikaları-2 Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
15) Tıbbi Etik Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
16) FINAL SINAVI Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015
Diğer Kaynaklar: Gs Purushothama, Sociology for Nursing & Health Sciences 2nd ed. Edition, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt Ltd, 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 88