HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002029
Ders İsmi: Sexual Health
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrenciye cinsel sağlık konularında bilgiye ulaşma, bakım verdiği bireylerin cinsel sağlık durumlarını değerlendirebilme, cinsel sağlık açısından öncelikli konuları kavrayabilme ve gerekli bakımı uygulayabilme yeteneği kazandırmayı amaçlamaktadır
Dersin İçeriği: Cinsel Sağlık ve Cinsellikle İlgili Kavramları, Kadında ve Erkekte Cinsel İşlevin Fizyolojisi ve Cinsel Yanıt Döngüsü, Kadında Cinsel Fonksiyon Bozuklukları, Erkekte Cinsel Fonksiyon Bozuklukları, Cinsel kimlik bozuklukları, Yaşlara göre cinsel gelişim, Psikoseksüel gelişim, Ergenlik ve cinsel gelişim, Yetişkin dönemde cinsel sağlık, Gebelik, pospartum dönem, infertilite durumlarında cinsel sağlık, Aile planlaması yöntemleri ve cinsel sağlık, Yaşlılık dönemi ve cinsel sağlık, Cinsel şiddet, Cinsel eğitim

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Üreme sağlığı ile ilgili kavramları kavrar
2) Yaşam dönemlerine göre cinsel sağlık konularını tartışır
3) Güvenli cinsel yaşam, cinsel fonksiyonlar ve bozukluklarını bilir
4) Cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları sıralar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Cinsel sağlık danışmanlığı ve multidisipliner yaklaşım konularında görüş kazanır
2) Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek hemşirelik girişimlerine karar verebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) CİNSEL SAĞLIK BİLGİLERİ VE NÜFUS EĞİTİMİ, Açılış, Tanışma, Amaç ve Beklentiler, Isınma, Sağlık, Cinsellik ve Eğitim, Aile yaşamı Eğitimi, Nüfus eğitimi, HIV/AIDS eğitimi, Cinsellik Eğitimi Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
2) KADIN VE ERKEKTE CİNSELLİK FİZYOLOJİSİ, Kadın cinsel aktivite fizyolojisi,Erkek cinsel aktivite fizyolojisi, Cinsel aktiviteyi etkileyen faktörler Büyükkayacı Duman N (editor), (2018). Sexual Health, Nobel medicine bookstore ltd. Istanbul
3) GENÇLERİN ÜREME SAĞLIĞI VE CİNSEL SAĞLIĞI, Cinsellikle Ilgili Temel Kavramlar , Sağlık, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Tanımı, Gençler Açısından Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlığın Önemi, Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık Hizmetlerinin Amaçları, Toplumların Cinselliğe Bakışı WWW.CETAD.ORG Sexual Education Treatment and Research Association
4) Gençlerin Cinsel ve Üreme Hakları, Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Ile Ilgili Yasal Durum, Gençlerin Üreme/Cinsel Sağlık Sorunları, Gençlerin Üreme/Cinsel Sağlığını Etkileyen Faktörler WWW.CETAD.ORG Sexual Education Treatment and Research Association
5) ERGENLİK DÖNEMİ BÜYÜME-GELİŞME SÜRECİ, Ergenlik Döneminde Bedensel Değişimler, Ergenliği Tanıma (Büyüme ve Gelişme), Erkek ve Kadında Cinsel Olgunlaşma, Erkek ve Kadın Üreme Organları, Erkek ve Kadın Üreme Organlarının İşlevleri, Kendi Kendine Meme Muayenesi, Kendi Kendine Testis Muayenesi Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
6) AİLE PLANLAMASI, Aile Planlamasının Tanımı, Aile Planlamasının Yararları, Aile Planlaması Yöntemleri Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
7) Etkili Gebelikten Korunma Yöntemleri, Etki Derecesi Sınırlı Gebelikten Korunma Yöntemleri, Aile Planlaması Yeni Uygulamalar/Güncel Yaklaşımlar Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
8) ARA SINAV Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
9) CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR-CYBE, CYBE'ın tanımı, CYBE'ların birey ve toplum sağlığına etkileri, CYBE'larda risk gruplarını, CYBE'ları etkileyen faktörler, CYBE'ların bazı ortak özellikleri, CYBE/HIV/AIDS'in Bulaşma Yolları, CYBE'ların Tedavisi WWW.CETAD.ORG Sexual Education Treatment and Research Association
10) Sık Görülen CYBE'lar, CYBE'lardan korunma, Kondom kullanımının önemi Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
11) Kadının Genital Mutilasyonu ve Önemi Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
12) Seks Ticareti ve Yol Açtığı Sorunlar Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
13) Eşcinsellik Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
14) FINAL SINAVI Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009
Diğer Kaynaklar: Kathy French, Sexual Health, Essential clinical skills for nurses, Wiley-Blackwell, 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 88