HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002028
Ders İsmi: Nursing Informatics
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bilgisayar bilimi ve bilgi bilimini kullanarak kanıta dayalı ve hasta merkezli bakım sunma ve hemşirelerin hastalara daha verimli ve etkili bir şekilde bakım yapmaları için klinik iş akışlarını geliştirme hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriği: Bu ders sağlık bilişimi ve bilişim teknolojilerinin hemşirelik uygulamalarında kullanımına odaklanmaktadır. Ders, Temel bilişim terminolojisi-I (veri, bilgi, bilgi, donanım, yazılım, bilgisayar, ağlar gibi), Hemşirelik Bilişimi, Hemşire Bilişiminin Rolü ve Yeterlilikleri, Hemşirelikte ortak dil ve hemşirelik sınıflandırma sistemleri ile ilgili bilgi ve becerileri içerir. , Omaha Sistemi, Nightingale Notes Programı, E-sağlık, tele-sağlık, Sağlık ve hemşirelik bilişiminde güncel konular, Sağlık bilgi sistemlerinde hukuki, politik ve etik konular ve Kişisel sağlık verilerinin korunmasında sağlık çalışanlarının sorumluluğu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık bilişimi ve hemşirelik bilişimi kavramlarını anlamak.
2) Know basic informatics terminology and electronic health recording
3) Hemşirelikte standart terminolojilerin ve hemşirelik sınıflandırma sistemlerinin faydalarını bilir.
4) Sağlık/hemşirelik bilişimindeki güncel konuları öğrenin.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık bilgi sistemleriyle ilgili hukuki, politik ve etik konuları öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hemşirelik sınıflandırma sistemlerinin bilgi sistemleri içeriğinde kullanımını anlamak.
2) E-sağlık ve tele-sağlık uygulama örneklerini bilir ve tartışır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanımı - Temel Bilişim Terminolojisi McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
2) Temel Bilişim Terminolojisi McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
3) Hemşirelik Bilişimi-I McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
4) Hemşirelik Bilişimi-II McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
5) Hemşire Bilişiminin Rolü ve Yeterlilikleri McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
6) Hemşirelikte Ortak Dil ve Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
7) Omaha Sistemi Temel Bileşenleri-IN, Omaha Sistemi Temel Bileşenleri-II Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
8) ARA SINAV McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
9) Nightingale Notes Programı-Bir Vaka Örneği McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012
10) E-sağlık, Telesağlık- Teletıp- Tele-hemşirelik McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
11) Sağlık/Hemşirelik Bilişiminde Güncel Konular: Sağlıkta Yapay Zeka, Sağlıkta Büyük Veri Nesnelerin İnterneti (IoT) McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
12) Sağlık/Hemşirelik Bilişiminde Güncel Konular: Artırılmış ve Sanal Gerçeklik, Giyilebilir Teknolojiler McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
13) Kişisel Sağlık Verilerinin Korunmasına İlişkin Sağlık Çalışanlarının Sorumluluğu McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
13) Kişisel Sağlık Verilerinin Korunmasına İlişkin Sağlık Çalışanlarının Sorumluluğu McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
14) Sağlık Bilgi Sistemlerinde Güvenlik, Yasal, Siyasi ve Etik Durumlar McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
15) Ders değerlendirmesi McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012 Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015 Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012
Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015
Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
Diğer Kaynaklar: McGonigle D, Garver Mastrian K. Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge, Jones & Bartlett Learning, 2012
Saba VK. McCormick KA. Essentials of Nursing Informatics. McGraw-Hill Education, 2015
Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

7

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 88