HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002027
Ders İsmi: Evidence-Based Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere kanıt temelli uygulama, kanıt hiyerarşisi, türleri zayıf ve güçlü yönleri , kanıt temelli öneriler geliştirme, bakımı kanıta dayandırmaya yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; kanıt temelli uygulama, kanıt hiyerarşisi, türleri zayıf ve güçlü yönleri , kanıt temelli öneriler geliştirme, kanıta dayalı literatür tarama ve bakımı kanıta dayandırmaya yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İncelediği araştırmalara ve derlemeden yararlanarak taslak kanıt temelli öneriler geliştirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kanıta dayalı uygulamayı açıklayabilir.
2) Kanıt hiyerarşisini, kanıt türlerini, güçlü ve zayıf yönlerini sıralayabilir.
3) Kanıta dayalı uygulamada engelleri bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Kanıta dayalı hemşirelik bakımı sunabilir.
2) Kanıta dayalı uygulamada sorusuna yönelik ilgili literatürü araştırabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin hedeflerinin açıklanması Kanıta dayalı uygulamanın tarihçesi Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
2) Kanıta dayalı sağlık bakım hizmetinin önemi Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
3) Kanıt temelli uygulamalar için değişim icin ihtiyacın belirlenmesi Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
4) Kanıt türleri; randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
5) Kanıt türleri; kohort çalışmaları, gözlemsel çalışmalar Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
6) Kanıt türleri; sistematik incelemeler Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
7) ARA SINAV Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
8) Kanıtların uygulanması, klinik etkinlikler Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
9) Uygulamaların geliştirilmesi, denetleme Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
10) Kanıtların yansıması; bireysel değişim, kurumsal değişim, etik değişim Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
11) Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
12) Kanıta dayalı uygulama kaynakları Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
13) Kanıta dayalı uygulama merkezleri Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
14) Kanıt temelli uygulama değişikliğine bir örnek Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
15) Devam: Kanıt temelli uygulama değişikliğine bir örnek Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
16) Final sınav Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Chien L. Y. (2019). Evidence-Based Practice and Nursing Research. The journal of nursing research : JNR, 27(4), e29., https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000346
Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023
Diğer Kaynaklar: Chien L. Y. (2019). Evidence-Based Practice and Nursing Research. The journal of nursing research : JNR, 27(4), e29., https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000346
Bernadette Mazurek Melnyk PhD RN CPNP/PMHNP FNAP, Ellen Fineout-Overholt PhD RN FNAP FAAN, Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice Fifth, North American Edition, LWW, 2023

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 88