NURSING (ENGLISH)
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1216002021
Ders İsmi: Transcultural Nursing
Ders Yarıyılı: Fall
Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Department Elective
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Course Lecturer(s): Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to provide students with knowledge and skills about approaching patients from a wide perspective in line with intercultural nursing models, integration of cultural competence into nursing education and practice.
Course Content: This course includes human and culture, health, disease concepts, cultural factors affecting health and disease, religion, migration and nutrition's relationship with culture and health, definition, purpose, importance and historical development of intercultural nursing, intercultural communication, intercultural nursing models, in chronic diseases, child care, Intercultural approaches to psychiatric illnesses and reproductive health.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Knows intercultural nursing care practices.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) Explain the cultural differences of the society in nursing care.
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Be sensitive to the cultural approaches developed by the society and the individual in case of illness and health.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Human and Cultural Structure, Health and Disease Concept 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
2) Cultural Differences Affecting Health and Disease 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
3) Relationship between Religion, Culture and Health 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
4) Migration, Culture and Health Relations 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
5) Culture and Nutrition 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
6) Basic Concepts in Transcultural Nursing 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
7) Midterm Reading-research
8) Definition, Purpose, Importance and Historical Development of Intercultural Nursing 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
9) Cross-Cultural Nursing Models 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
10) Intercultural Communication 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
11) Cultural Approach in Chronic Diseases 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
12) Cultural Approach in Child Care 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
13) Intercultural Approach to Psychiatric Diseases and Care 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
14) Reproductive Health and Cultural Approach 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
15) Pain, Culture and Death from a Cultural Perspective 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).

Sources

Course Notes / Textbooks: 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300.
2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13.
3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101.
4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).
References: 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300.
2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13.
3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101.
4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Örnek olay sunma

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Committee 14 % 20
Midterms 1 % 20
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 4 12 48
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 80