HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002020
Ders İsmi: Intensive Care Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere yoğun bakım hemşiresinin profesyonel, etik ve yasal sorumlulukları doğrultusunda kritik hasta tanılama ve bakım uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Yoğun bakım hastasının tedavi ve takibini yapabilme, bakım sürecini sağlama

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada sürekli tanılama yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yoğun bakım hemşiresinin profesyonel, etik ve yasal sorumluluklarını açıklayabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada sağlık sorunlarının fizyopatolojisini açıklayabilir.
2) Yoğun bakımda akut ve kritik hastaların verilerini analiz edebilme, fizyolojik ve psikososyal sorunları erken tanılayabilir.
3) Yoğun bakım hemşireliğinde yeni bilgiye ulaşma ve bireysel gelişimini sürdürebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada, sistem fonksiyonlarının sürdürülmesinde hemşirelik girişimlerini sıralayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin hedefleri, ders programı ve ödev yönergelerinin açıklanması Yoğun bakım hemşireliğinin profesyonel etik ve yasal sorumluluğu, Yoğun bakım üniteleri, mimari ve organizasyonu Okuma-araştırma
2) Yoğun bakım hastasının genel fizik muayenesi, sıvı elektrolit ve asid-baz dengesizliklerinin değerlendirilmesi Okuma-araştırma
3) Solunum sistemi tanılaması ve mekanik ventilasyonda hastanın bakımı Okuma-araştırma
4) Akut solunum yetmezliği, ARDS ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
5) Kardiovasküler sistem tanılaması ve EKG monitorizasyonu Okuma-araştırma
6) Ritim bozukluklarının tedavisi ve hemşirelik bakımı, kardioversiyon, defibrilasyon Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) İnvasiv hemodinamik monitorizasyon Okuma-araştırma
9) Nörolojik tanılama, Kafa içi basınç artışı sendromlu ve sedasyonlu hastanın bakım yönetimi Okuma-araştırma
10) Yoğun bakım hastalarında enfeksiyon kontrolü: Ventilatörle ilişkili pnömoni, kateterle ilişkili kan dolaşımı enfeksiyonu, kateterle ilişkili üriner sistem enfeksiyonu Okuma-araştırma
11) Cerrahi alan enfeksiyonları ve sepsisli hastanın bakım yönetimi Okuma-araştırma
12) Yoğun bakım hastalarında beslenmenin tanılanması; enteral beslenme ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
13) Yoğun bakım hastalarında parenteral beslenme ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
14) Yoğun bakım hastasında temel hijyenik bakımı ve deri bütünlüğünü sürdürmede önleyici yaklaşımlar Okuma-araştırma
15) Yogun bakım hasta ve ailesinin psikososyal gereksinimleri: duyusal yüklenme, yoksunluk, anksiteye, depresyon, deliryum ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76