HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002018
Ders İsmi: Assertiveness Training
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Hülya BİLGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, katılımcılara pasif ve agresif iletişimden uzak durarak kendi fikir ve duygularını daha net ifade edebilmeyi, açık, iddialı iletişimin hem kişisel hem de sosyal hayatta özgüveni ne kadar artırdığını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Girişkenliğe Giriş
Girişkenlik Nedir?
Temel duyguları bilmek için kişisel farkındalık
Atılganlığın Önündeki Engeller (ve İnançların, Kültürün ve Değer Sisteminin Etkisi) Davranış Türleri
Düşünme Süreçleri ve İnançlar
İddialı İletişim
Girişken Olmayı Öğrenmek- Girişkenlik Becerileri
Belirli Yaşam Alanlarında Girişkenlik (aile, arkadaşlık, iş vb.)
Çatışma / Öfke Yönetimi
Hemşirelik Mesleğinde Atılganlık
Eylem Planı Oluşturma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Girişken olmanın önemini anlar.
2) Girişken hakları tanımlar.
3) Öz değerlendirme konusunda cesurca hareket eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Girişken, girişken olmayan ve saldırgan davranışlar arasında ayrım yapabilir.
2) Girişken davranışı engelleyen mantıksız inançları belirler.
3) Duygusal olarak girişken olmak için kendi ihtiyaçlarına göre bir eylem planı hazırlar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Girişken iletişim becerileri geliştirmek için alıştırmalara katılır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Girişken yanıtlar geliştirmek için bir çerçeve (DESC) açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Girişken olmak için taktikler geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Girişkenliğe Giriş Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004. Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012. King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
2) Girişkenlik nedir? Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004. Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012. King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
3) Temel duyguları bilmek için kişisel farkındalık Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
4) Girişkenliğin Önündeki Engeller (ve İnançların, Kültürün ve Değer Sisteminin Etkisi) King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com
5) Davranış Türleri Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
6) Düşünme Süreçleri ve İnançlar Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004.
7) Girişken İletişim Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
8) ARA SINAV HAFTASI Carolyn Chambers Clark, Holistic Assertiveness Skills for Nurses: Empower Yourself (and Others!), Springer Publishing Company; 1st edition (June 15, 2003)
9) Girişken Olmayı Öğrenmek- Girişkenlik Becerileri Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
10) Belirli Yaşam Alanlarında Girişkenlik (aile, arkadaşlık, iş vb.) Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004. Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
11) Çatışma / Öfke Yönetimi King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com
12) Hemşirelik Mesleğinde Atılganlık Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
13) Eylem Planı Oluşturma Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
14) FİNAL SINAVI Carolyn Chambers Clark, Holistic Assertiveness Skills for Nurses: Empower Yourself (and Others!), Springer Publishing Company; 1st edition (June 15, 2003)
14) FİNAL SINAVI Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004. Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012. King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004.
Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com
Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.
Diğer Kaynaklar: Byron L. Assertiveness. Nu Books, Ireland, 2004.
Carr DL. Brilliant Assertiveness. Pearson Education Limited, Harlow UK, 2012.
King P. The Art of Everyday Assertiveness. 2019. www.PatrickKingConsulting.com
Paterson RJ. The Assertiveness Workbook. Second Edition. New Harbinger Publications, Inc., Oakland, 2022.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

9

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101