HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002012
Ders İsmi: Health Legislation and Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere, sağlık çalışanlarının hukuka dayalı hak ve sorumlulukları, sağlık ve hemşirelikle ilgili kanun ve yönetmelikler, hasta ve çalışan hakları, uygulamalarda istenmeyen olaylar ve malpraktis, ulusal ve uluslararası kuruluşların sağlık ve hemşireliğe ilişkin kararları konusunda bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; sağlık hukuku, sağlık çalışanlarının hukuka dayalı hak ve sorumluluklarına yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşireliğe ilişkin yasaların kapsam ve sınırlılıklarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık kuruluşlarının sorumluluklarını bilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ülkemizin sağlık politikalarını bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık hukuku konusunu ve sağlık çalışanlarının haklarını bilir ve savunur.
2) Uluslararası Çalışma Örgütü ve hemşirelik sözleşmesini bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası bildirgeleri bilir.
2) Sağlık uygulamalarında oluşabilecek istenmeyen olayların yasal boyutunu bilir ve tartışır.
3) Sağlık organizasyonlarında çalışanlarının ve hemşirelerin hukuki sorumluluğunu bilir ve savunur.
4) Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası kuruluşları bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Toplantısı Dersin ve Öğretim Elemanlarının Tanıtılması Sağlık Sistemi ve Hemşirelik, Hukuk Kavramları Okuma-araştırma
2) Türkiye’de 1980 Öncesi Sağlık Hizmetlerinde Hukuki Düzenlemeler Okuma-araştırma
3) Sağlıkta Dönüşüm Programı Okuma-araştırma
4) Sağlıkta Dönüşüm Programı II Okuma-araştırma
5) Hemşirelik Kanunu ve Yönetmelikleri Okuma-araştırma
6) Uluslararası Çalışma Örgütü Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Hasta ve Çalışan Güvenliği I Okuma-araştırma
9) Hasta ve Çalışan Güvenliği II Okuma-araştırma
10) Hemşirelikte Örgütlenme Okuma-araştırma
11) Hemşireliği ilgilendiren Uluslararası Bildirgeler I Okuma-araştırma
12) Hemşireliği ilgilendiren Uluslararası Bildirgeler II Okuma-araştırma
13) Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik I Okuma-araştırma
14) Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik II Okuma-araştırma
15) ersin değerlendirilmesi Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Özçelik, Z., Karaduman, B., Bafra, K., Yıldırım, A., Çelik, S.Ş., Ülker, S. (2006). Hemşirelikte Haklar Ve Sorumluluklar. Ankara: Odak Ofset
2.Savaş S. (2001) Türkiye?de Sağlık Sistemi, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 39
3.http://www.saglik.gov.tr/default.asp?sayfa=mevzuat
4.http://www.adlitaabiplik.saglik.gov.tr http://www.tuik.gov.tr/preTablo.do?tb_id=6&ust_id=1
5.http://www.calısma.gov.tr/birimler/isggm/usul_esas_yonetmeligi.htm
Diğer Kaynaklar: 1.Özçelik, Z., Karaduman, B., Bafra, K., Yıldırım, A., Çelik, S.Ş., Ülker, S. (2006). Hemşirelikte Haklar Ve Sorumluluklar. Ankara: Odak Ofset
2.Savaş S. (2001) Türkiye?de Sağlık Sistemi, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 39
3.http://www.saglik.gov.tr/default.asp?sayfa=mevzuat
4.http://www.adlitaabiplik.saglik.gov.tr http://www.tuik.gov.tr/preTablo.do?tb_id=6&ust_id=1
5.http://www.calısma.gov.tr/birimler/isggm/usul_esas_yonetmeligi.htm

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 6 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80