HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1216002005 | ||||||||
Ders İsmi: | Home Care Nursing | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere, evde bakım hizmetine gereksinimi olan bireyin özgün gereksinimlerini değerlendirme ve gerekli bakımın planlanmasına yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; evde bakım ekibinin rol ve sorumlulukları, hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim süreci, birey ve aileye yönelik bakımı planlamada etik ilkelere ve hasta haklarına uygun davranma, akut veya kronik hastalığı olan bireyler ile terminal dönemdeki hastalara uygun bakımı planlama, sağlık eğitimi ve kayıt tutmanın önemine yönelik konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık bakım sistemi içinde evde bakım hizmetlerinin yeri | Okuma-araştırma |
2) | Evde bakım profesyonellerinin rol ve sorumlulukları | Okuma-araştırma |
3) | Evde bakım hizmet sunumunda ekip çalışmasının önemi | Okuma-araştırma |
4) | Ev ziyareti sürecinin aşamaları ve ilkeleri | Okuma-araştırma |
5) | Evde bakımda hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurma yolları | Okuma-araştırma |
6) | Birey ve aileye yönelik sağlık değerlendirmesi yapılırken uyulması gereken etik ilkeler ve hasta haklar | Okuma-araştırma |
7) | Ara sınav | Okuma-araştırma |
8) | Evde bakım hizmetinde sıklıkla kullanılan araç gereçler | Okuma-araştırma |
9) | Ev ortamında birey, aile, sağlık çalışanları açısından güvenli çevrenin sağlanması | Okuma-araştırma |
10) | Bireylerin gelişimsel özelliklerine uygun; akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda beslenme | Okuma-araştırma |
11) | Akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda boşaltım | Okuma-araştırma |
12) | Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda pozisyonlama, aktivite ve egzersiz | Okuma-araştırma |
13) | Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda dolaşım ve solunum fonksiyonuna yardım | Okuma-araştırma |
14) | Evde sağlık eğitimi ve danışmanlık ilkeler | Okuma-araştırma |
15) | Evde sağlık eğitimi ve kayıt tutma | Okuma-araştırma |
16) | Final sınavı | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7. 2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1). 3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120. 4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9. |
Diğer Kaynaklar: | 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7. 2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1). 3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120. 4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||||||
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | ||||||||||||||
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | ||||||||||||||
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | ||||||||||||||
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||||||||||
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | ||||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||||||
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | ||||||||||||||
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | ||||||||||||||
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | ||||||||||||||
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | |
2) | Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | |
3) | Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | |
4) | Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | |
5) | Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | |
6) | Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
7) | İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |
10) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
11) | Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | |
12) | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | |
13) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | |
14) | Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | |
15) | Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem | |
Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 10 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 |