HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002005
Ders İsmi: Home Care Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere, evde bakım hizmetine gereksinimi olan bireyin özgün gereksinimlerini değerlendirme ve gerekli bakımın planlanmasına yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; evde bakım ekibinin rol ve sorumlulukları, hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim süreci, birey ve aileye yönelik bakımı planlamada etik ilkelere ve hasta haklarına uygun davranma, akut veya kronik hastalığı olan bireyler ile terminal dönemdeki hastalara uygun bakımı planlama, sağlık eğitimi ve kayıt tutmanın önemine yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık bakım sistemi içinde evde bakım hizmetlerinin önemini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Akut veya kronik hastalığı olan bireyler ile terminal dönemdeki hastalarda hemşirelik girişimlerini bilir.
2) Evde sağlık eğitiminde kayıt tutmanın önemini kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurma yollarını bilir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Evde sağlık eğitimi ve danışmanlık ilkelerinin önemini tanımlayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Evde bakım profesyonellerinin rol ve sorumluluklarını bilerek hizmet sunumunda ekip çalışmasının önemini tanımlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık bakım sistemi içinde evde bakım hizmetlerinin yeri Okuma-araştırma
2) Evde bakım profesyonellerinin rol ve sorumlulukları Okuma-araştırma
3) Evde bakım hizmet sunumunda ekip çalışmasının önemi Okuma-araştırma
4) Ev ziyareti sürecinin aşamaları ve ilkeleri Okuma-araştırma
5) Evde bakımda hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurma yolları Okuma-araştırma
6) Birey ve aileye yönelik sağlık değerlendirmesi yapılırken uyulması gereken etik ilkeler ve hasta haklar Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Evde bakım hizmetinde sıklıkla kullanılan araç gereçler Okuma-araştırma
9) Ev ortamında birey, aile, sağlık çalışanları açısından güvenli çevrenin sağlanması Okuma-araştırma
10) Bireylerin gelişimsel özelliklerine uygun; akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda beslenme Okuma-araştırma
11) Akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda boşaltım Okuma-araştırma
12) Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda pozisyonlama, aktivite ve egzersiz Okuma-araştırma
13) Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda dolaşım ve solunum fonksiyonuna yardım Okuma-araştırma
14) Evde sağlık eğitimi ve danışmanlık ilkeler Okuma-araştırma
15) Evde sağlık eğitimi ve kayıt tutma Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7.
2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1).
3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120.
4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9.
Diğer Kaynaklar: 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7.
2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1).
3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120.
4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Sunum
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 10 60
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 92