HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1216002001 | ||||||||||
Ders İsmi: | Disaster Management in Nursing | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Afet tıbbında hemşirelik hizmetleri konusunda öğrencilerin yeterli bilgi ve beceri kazanmalarına katkıda bulunmaktır. |
Dersin İçeriği: | Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kavramsal çerçeve, Afetin tanımı ve sınıflandırılması | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
2) | Dünyada ve Türkiye’de afetler | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
3) | Afet hemşireliği | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
4) | Afetlerde halk sağlığı hemşireliği | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
5) | Afet yönetimi | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
6) | Afetlerin sağlık üzerine etkileri-1 | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
7) | Afetlerin sağlık üzerine etkileri-2 | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
8) | Ara Sınav | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
9) | KBRN (Kimyasal Biyolojik Radyolojik Nükleer) olayları, Temel ilkeler, Dekontaminasyon | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
10) | Afetlerde hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, Afet triajı | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
11) | Hastane afet planlaması | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
12) | Afetlerde savunmasız dezavantajlı gruplar, yerinden edilmiş insanların ve mültecilerin yönetimi | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
13) | Afet yönetiminde teknoloji ve bilgi sistemleri | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
14) | Afet konulu belgesel gösterimi-1 | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
15) | Afet konulu belgesel gösterimi-2 | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
16) | Final sınavı | 1. Koç, A., & Özen, B. (2022). Afet Hemşireliği (E. Atasoy & F. Özpulat, Eds.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi Kitabı, 2013 2. Afet ve Acil Durum Yönetimi Seçkin yayınları.Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara 3. Koç ve ark. (2020).Afet Hemşireliği 4. Kalanlar, B. (2017). Afet Hemşireliği,Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara 3. Veenema, T. G. (2008). ReadyRN E-Book: Handbook for Disaster Nursing and Emergency Preparedness. Elsevier Health Sciences |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013. 2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/ 3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/ 5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207 AFET VE KRİZ YÖNETİMİ 6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies. Geneva: World Health Organization. 7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland |
Diğer Kaynaklar: | 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013. 2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/ 3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/ 5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207 AFET VE KRİZ YÖNETİMİ 6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies. Geneva: World Health Organization. 7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||||||
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | ||||||||||||||
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | ||||||||||||||
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | ||||||||||||||
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||||||||||
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | ||||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||||||
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | ||||||||||||||
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | ||||||||||||||
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | ||||||||||||||
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | |
2) | Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | |
3) | Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | |
4) | Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | |
5) | Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | |
6) | Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
7) | İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |
10) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
11) | Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | |
12) | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | |
13) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | |
14) | Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | |
15) | Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 88 |