Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; öğrencilere kadın sağlığı, doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğinin temel ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders; doğum, kadın sağlığı hemşireliği, üreme sisteminin anatomisi, fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, gebelikte beslenme, fetal sağlığın değerlendirilmesi, riskli gebelikler, doğum eylemi, doğum eyleminde annenin bakımı, riskli doğum eylemi, yenidoğan fizyolojisi, özel bakım gerektiren yenidoğan, doğum sonu dönem, gebeliğin psiko-sosyal ve kültürel boyutu, üreme siklusu anomalileri, kadın hayatının devreleri, aile planlaması infertilite, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, jinekolojik kanserler, jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliğine Giriş Ülkemizde Kadın Sağlığı Göstergeleri, Üreme Sisteminin Anatomisi, fizyolojisi Doğum Öncesi Bakım |
Okuma-araştırma |
2) |
Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi. Doğum Eylemi ve Annenin Bakımı |
Okuma-araştırma |
3) |
Gebelikteki Psikolojik Değişiklikler |
Okuma-araştırma |
4) |
Riskli Gebelikler Doğumda Kanıta Dayalı Uygulamalar |
Okuma-araştırma |
5) |
Doğum Sonu Dönem |
Okuma-araştırma |
6) |
Yeni Doğanın Fizyolojisi Özel Bakımı |
Okuma-araştırma |
7) |
Ara sınav |
Okuma-araştırma |
8) |
Aile planlaması, infertilite |
Okuma-araştırma |
9) |
Kadın Hayatının Evreleri |
Okuma-araştırma |
10) |
Bening ve Malign Jinekolojik Kanserler |
Okuma-araştırma |
11) |
Üreme Siklusu Anomalileri, Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri |
Okuma-araştırma |
12) |
Üreme Siklusu Anomalileri, Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri |
Okuma-araştırma |
13) |
Kadın Hayatının Evreleri |
Okuma-araştırma |
14) |
Üreme Siklusu Anomalileri |
Okuma-araştırma |
15) |
Genel tekrar |
Okuma-araştırma |
16) |
Final sınavı |
Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: |
Coşkun A, Hemşire ve Ebelere yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008.
Taşkın L, Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği.Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset, Ankara, 2012
Coşkun A, İnanç N, Ekizler H ve ark. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı.
|
Diğer Kaynaklar: |
Coşkun A, Hemşire ve Ebelere yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008.
Taşkın L, Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği.Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset, Ankara, 2012
Coşkun A, İnanç N, Ekizler H ve ark. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. |
5 |
2) |
Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. |
4 |
3) |
Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. |
3 |
4) |
Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. |
4 |
5) |
Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
6) |
Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. |
5 |
7) |
İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. |
4 |
8) |
Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. |
3 |
9) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
4 |
10) |
Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. |
5 |
11) |
Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. |
4 |
12) |
Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. |
3 |
13) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. |
4 |
14) |
Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. |
3 |
15) |
Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
4 |