HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216311003
Ders İsmi: Women's Health Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 12 10 13
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Gülşen VURAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere kadın sağlığı, doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğinin temel ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; doğum, kadın sağlığı hemşireliği, üreme sisteminin anatomisi, fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, gebelikte beslenme, fetal sağlığın değerlendirilmesi, riskli gebelikler, doğum eylemi, doğum eyleminde annenin bakımı, riskli doğum eylemi, yenidoğan fizyolojisi, özel bakım gerektiren yenidoğan, doğum sonu dönem, gebeliğin psiko-sosyal ve kültürel boyutu, üreme siklusu anomalileri, kadın hayatının devreleri, aile planlaması infertilite, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, jinekolojik kanserler, jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kadın sağlığı sorunlarını, kadın sağlığını etkileyen faktörleri (politik, ekonomik, kültürel, fizyopatolojik) tanımlar .
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kadın sağlığında koruyucu uygulamaları bilir.
2) Kadın hastalıkları bilir ve kadın hastalıklarında bireye uygun hemşirelik yaklaşımında bulunur.
3) Doğum ve kadın hastalıklarına yönelik kanıta dayalı, güncel hemşirelik uygulamalarını takip eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kadın, aile, sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kadın ve aileyi bütüncül olarak değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Doğum öncesi, doğum sonrası dönemde ve doğum eyleminde bireye uygun hemşirelik yaklaşımında bulunur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliğine Giriş Ülkemizde Kadın Sağlığı Göstergeleri, Üreme Sisteminin Anatomisi, fizyolojisi Doğum Öncesi Bakım Okuma-araştırma
2) Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi. Doğum Eylemi ve Annenin Bakımı Okuma-araştırma
3) Gebelikteki Psikolojik Değişiklikler Okuma-araştırma
4) Riskli Gebelikler Doğumda Kanıta Dayalı Uygulamalar Okuma-araştırma
5) Doğum Sonu Dönem Okuma-araştırma
6) Yeni Doğanın Fizyolojisi Özel Bakımı Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Aile planlaması, infertilite Okuma-araştırma
9) Kadın Hayatının Evreleri Okuma-araştırma
10) Bening ve Malign Jinekolojik Kanserler Okuma-araştırma
11) Üreme Siklusu Anomalileri, Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri Okuma-araştırma
12) Üreme Siklusu Anomalileri, Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri Okuma-araştırma
13) Kadın Hayatının Evreleri Okuma-araştırma
14) Üreme Siklusu Anomalileri Okuma-araştırma
15) Genel tekrar Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Coşkun A, Hemşire ve Ebelere yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008.
Taşkın L, Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği.Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset, Ankara, 2012
Coşkun A, İnanç N, Ekizler H ve ark. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı.
Diğer Kaynaklar: Coşkun A, Hemşire ve Ebelere yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008.
Taşkın L, Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği.Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset, Ankara, 2012
Coşkun A, İnanç N, Ekizler H ve ark. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 4
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 3
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 4
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 4
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 3
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 4
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 3
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 4
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 3
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Gözlem
Sunum
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 368