HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216311001
Ders İsmi: Pediatric Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 12 10 13
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Sermin DİNÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere sağlıklı ve hasta çocuğun biyopsikososyal gereksinimlerine yönelik çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; pediatrik tanılama, çocukluk dönemlerinde büyüme ve gelişme, hospitalizasyon, çocukluk dönemlerinde beslenme, çocuklarda beslenme bozuklukları, sıvı elektrolit dengesizlikleri, deri hastalıkları ve hemşirelik bakımı, pediyatrik uygulamalar, normal yenidoğan, yüksek riskli yenidoğan, çocuklarda davranış bozuklukları, sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, onkolojik sorunu olan çocuk ve hemşirelik bakımı konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı ve hasta çocuğun özelliklerini tanımlar.
2) Çocukluk dönemlerine ait hastalıkları sistemlere göre tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çocuk sağlığı hemşireliği alanında yeni yaklaşımları bilir ve takip eder.
2) Çocuk ve ailesinin sağlık gereksinimlerine yönelik hemşirelik sürecini uygulayarak bakım verir.
3) Çocuğa özel hemşirelik uygulamalarını yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Çocuk, aile ve sağlık ekibinin diğer üyeleri ile etkili iletişim kurar.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çocuk ve ailesine holistik yaklaşımla bakım verir.
2) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pediatri hemşireliği -Çocuk sağlığının geliştirilmesine yönelik programlar Pediatrik tanılama, Çocuğun öyküsünün alınması -Fizik muayene Okuma-araştırma
2) Çocukluk dönemleri ve özellikleri -Büyümenin izlenmesi ve değerlendirilmesi -Gelişmenin izlenmesi ve değerlendirilmesi Okuma-araştırma
3) Pediatride Beslenme Anne sütü Anne sütü ve emzirmenin bebek, anne ve topluma yararları Okuma-araştırma
4) Beslenme Bozukluğu Marasmus Kwashiorkor Vitamin eksiklikleri Sıvı elektrolit dengesizliklerini değerlendirme Okuma-araştırma
5) Sıvı elektrolit, asit baz dengesizlikleri Okuma-araştırma
6) Pediatrik İlaç uygulamaları -Sindirim sistemi uygulamaları -Solunum sistemi uygulamaları -Hijyen uygulamaları Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Normal yenidoğan -Yenidoğanın değerlendirilmesi -Yenidoğanın fizyolojik fonksiyonları Yenidoğanın hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
9) Kas iskelet sistemi hastalıkları Serebral palsi Müsküler distrofi Osteomiyelit Hematoloji -Kanın embriyolojisi -Kanın bileşimi ve özellikleri -Pıhtılaşma mekanizması Okuma-araştırma
10) Gastrointestinal sistem bozuklukları ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
11) Genetik bozukluklar ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
12) Onkolojik problemi olan çocuk ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
13) Endokrin sistem sorunu olan çocuk ve hemşirelik bakımı Okuma-araştırma
14) Krup -Epiglotitis -Bronşiyolit -Bronşit -Astım -Pnomoni Enfeksiyon hastalıkları Okuma-araştırma
15) Genel tekrar Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
Diğer Kaynaklar: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

8

3

6

7

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 4
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 5
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 4
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 5
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 4
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 5
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 4
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 4
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 4
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 368