HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216221004
Ders İsmi: Ethics in Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Gülşen VURAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili kararları vermede kullanılan etik ilkeler, hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, meslek bilinci geliştirme konusunda bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ders, etik ilkeler, haklar ve hukuk ile ilgili bilgileri içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelik mesleğinde ahlaki-etik-deontolojik kavramları tanımlar.
2) Hukuki sorumlulukları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Meslek etiğinin önemini kavrar.
2) Etik ile ilgili temel kavramları açıklar.
3) Etik problemlerin özelliklerini açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık ve hemşirelik alanında etiğin önemini tartışır.
2) Etik karar verme modellerini tartışır
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İnsanı, sağlığı, hastayı ve haklarını savunur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
2) Etik-Ahlaki-Kavramların Deontolojisi Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
3) Hemşirelik Felsefesi ve Bakımının Doğası ve Önemi, Mesleğin Tanıtımı, Mesleki Kriterler, Hemşirelik Alanı, Hemşirelik İşlevleri, Hemşirenin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Profesyonel Hemşirelerin Özellikleri, Türkiye'de Hemşirelik Eğitimi ve Gelişimi Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012.
4) Etik Kuralları (Amerikan Hemşireler Derneği - ANA) Etik Kuralları (Kanada Hemşireler Derneği - CNA, Uluslararası Hemşirelik Konseyi - ICN) Etik Kurallar (Türkiye Hemşireler Derneği) Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
5) Uluslararası Hemşirelik Kavramları Işığında Hemşirelik Mesleğinin Sorumlulukları Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
6) Hemşirelik Uygulamalarında Yol Gösterici Etik Kavramlar Course notes
7) Etik Kurullar Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
8) ARA SINAV HAFTASI Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013. Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012. Course Notes
9) Hemşire ve Sağlık Çalışanlarının Hakları Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
10) RAMAZAN BAYRAMI
11) Hasta Hakları Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012.
12) Biyoetik Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
13) Malpraktis Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
14) RESMİ TATİL
15) FİNAL HAFTASI Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013. Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012. Course Notes

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012.
Ders notları
Diğer Kaynaklar: Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K.: Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N.Bahçecik, Ü.Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
Şentürk, E. S.: "Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler", Nobel Matbaacılık, Hadımköy-İstanbul, 2012.
Course Notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

5

8

4

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 4
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 4
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 3
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 2
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 2
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 3
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 4
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 4
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 3
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 4
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88