HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216111005
Ders İsmi: Basic Histology
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayhan BİLİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan vücudunda hücrenin yapı ve fonksiyonlarını öğrenmek, insan vücudunun dokularını öğrenmek, insan vücudunun dokularının birbirleri ile olan ilişkilerini öğrenmek, yapıdaki sapmaların neden olacağı patolojileri anlamak için, teorik ve mikroskobik düzeyde temel oluşturmak.
Dersin İçeriği: Histoloji dersi insan vücudunda hücrenin yapı ve fonksiyonlarını, hücrelerin oluşturduğu dokular ve bu dokuların birbiri ile olan ilişki ve özelliklerini, insan organizmasının normal işleyişi içindeki önemini yapısal kriterler bazında, moleküler seviyede ortaya koyar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Erkek ve kadın üreme organlarının özelliklerini tanımlar.
2) Temel embriyoloji özelliklerini açıklar.
3) Fertilizasyon, organ gelişimi ve plasentanın morfolojik özelliklerini kavrar.
4) Embriyonun normal ve anormal yerleşim yerlerini kavrar.
5) Temel genetik kavramları, konjenital malformasyonları ve kromozom anomalileri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Embriyolojinin anlamı, tarihçesi ve Embriyoloji terimleri 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
2) Kadın ve erkek üreme sistemi organları 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
3) Gametogenez 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
4) Embriyon dönemi: Ovulasyon, İmplantasyon (Birinci hafta) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
5) Embriyon dönemi: Bilaminar embriyon diski (İkinci hafta) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
6) Embriyon dönemi: Germ Disklerin Oluşumu (Üçüncü hafta) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Embriyon dönemi: Organogenezis Dönemi (4-8. haftalar) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
9) Fetüs Dönemi (Dokuzuncu haftadan doğuma kadar) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
10) Plasenta ve Fetal Zarlar 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
11) Kromozomlar ve Genetik 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
12) Kromozom Anomalileri 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
13) Teratoloji 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
14) İnsan Doğum Defektleri (Konjenital Malformasyonlar) 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
15) Çoğul gebelikler 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.
Diğer Kaynaklar: 1. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. 2. Aytekin Y, Solakoğlu S (Çev). Ed. Junquıera L.C.,Carneiro J.. Temel Histoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2006. 3. Dağdeviren A, Müftüoğlu F. S, Karabay G. Ed. Gartner L P., Hiatt J L.. Netter Histoloji.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108