HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215002018 | ||||||||
Ders İsmi: | Afet Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Çağla TOPRAK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Afet tıbbında hemşirelik hizmetleri konusunda öğrencilerin yeterli bilgi ve beceri kazanmalarına katkıda bulunmaktır. |
Dersin İçeriği: | Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Afetlerin tanımı ve tarihçesi | Okuma-araştırma |
2) | Afet ve acil durum planları | Okuma-arştırma |
3) | Afetlerde eylem planı | |
4) | Afetlerde triyaj | Okuma-araştırma |
5) | Afet hemşireliği | Okuma-araştırma |
6) | Afetlerin sağlık üzerine etkileri | Okuma-araştırma |
7) | Afet hazırlığı | Okuma-araştırma |
8) | Ara Sınav | Okuma-araştırma |
9) | Afetlerde ilkyardım | |
10) | Biyolojik ajan salgınları ve bakımı | |
11) | Kimyasal ajan ve bakımı | |
12) | Crush yaralanmaları ve bakımı | |
13) | Afetlerde Hassas popülasyon | |
14) | Doğada ilkyardım | |
15) | Afet konulu belgesel gösterimi | Okuma-araştırma |
16) | Final Sınavı | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013. 2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/ 3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/ 5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207 AFET VE KRİZ YÖNETİMİ 6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies. Geneva: World Health Organization. 7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland |
Diğer Kaynaklar: | 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013. 2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/ 3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/ 5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207 AFET VE KRİZ YÖNETİMİ 6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies. Geneva: World Health Organization. 7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 4 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 4 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 4 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Laboratuvar | 16 | 16 |
Uygulama | 2 | 2 |
Derse Özgü Staj | 2 | 2 |
Arazi Çalışması | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 16 | 17 |
Toplam İş Yükü | 127 |