HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215002020 | ||||||||
Ders İsmi: | Kişilerarası Şiddet ve Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencinin evrensel bir problem olan kişilerarası şiddetin, bireysel ve toplumsal düzeyde tüm formlarının oluşumu, sonuçları, mağdurla çalışma ve önlenmesinde bilgi ve farkındalık kazanarak, şiddet yönetiminde beceri sahibi olmasını kapsar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders Kişilerarası şiddet tanımı ve doğası Kişilerarası şiddete tarihsel, sosyal, kültürel bakış ve sebepleri Kişilerarası şiddet türleri ( Aile İçi Şiddet ve Yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Kadına yönelik Şiddet ve yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Çocuğa Yönelik Şiddet ve Yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Cinsel şiddet) Kişilerarası şiddet türleri (Kendine Yönelik Şiddet - Çilecilik, İntihar, Ötenazi ) Kişilerarası şiddet türleri ( İş yerinde şiddet, sağlık kurumlarında şiddet ) Kişilerarası şiddet türleri ( Bireysel ve Örgütlü Şiddet - Mafya, Çete) Kişilerarası şiddet türleri ( Devletler ve Büyük Gruplar Arası Şiddet, Savaş, Soykırım ) ARASINAV Kişilerarası şiddet türleri ( Hayvanlara ve Başka Nesnelere Yönelik Şiddet) Kişilerarası şiddet türleri ( Töre - Ahlaki Şiddet) Kişilerarası şiddetin sonuçları, yasal süreçler Adli hemşirelik ve rolleri konularını içermektedir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kişilerarası Şiddetin Tanımı, Doğası, Etiyolojisi ve Türleri | Okuma-Araştırma |
2) | Yaşamda Kişilerarası Şiddet Görüntüleri; Çocuklara, Gençlere ve Yaşlılara Karşı Şiddet | Okuma-Araştırma |
3) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Partner (Eş) Şiddeti ; Kadına Yönelik Şiddet, Töre-Ahlaki Şiddet | Okuma, Araştırma |
4) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Dezavantajlı Gruplara Yönelik Şiddet (Engelli, Göçmen ve Mültecilere Yönelik Şiddet) | Okuma-Araştırma |
5) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri;Bireysel ve Örgütlü Şiddet - Mafya, Çete | Okuma-Araştırma |
6) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Hayvanlara ve Başka Nesnelere Yönelik Şiddet | Okuma-Araştırma |
7) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Devletler ve Büyük Gruplararasında şiddet; Savaş, Soykırım | Okuma-Araştırma |
8) | Ara sınav | Hazırlık |
9) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Kendine Yönelik Şiddet - Çilecilik, İntihar, Ötenazi | Okuma-Araştırma |
10) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; İş Yerinde şiddet; Sağlık Kurumlarında şiddet | Okuma -Araştırma |
11) | Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Sonuçları | Okuma-Araştırma |
12) | Kişilerarası Şiddetin Önlenmesi | Okuma-Araştırma |
13) | Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Düzeyde Yönetilmesi | Okuma-Araştırma |
14) | Kişilerarası şiddetin Yönetiminde Sağlık Çalışanlarının Rolleri | Okuma-Araştırma |
15) | Kişilerarası Şiddete Yönelik Yasal Süreçler | Okuma-Araştırma |
16) | Final sınavı | Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Gürhan N., (2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği; Nobel Tıp Kitabevi, Ankara 2- Özcan CT., Gürhan N., ( 2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3- Öz F., Demiralp M., ( 2014), Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4- Gürhan N., (2013), A’dan Z’ye Mobbing; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 5- Balcıoğlu İ., Turan Ş., ( 2015), Olgu Dosyaları Psikiyatri; Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 6- Yakıncı C., Kızılay A., Kavruk H., (2016), Sağlık ve İletişim Öyküleri; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | 1- Gürhan N., (2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği; Nobel Tıp Kitabevi, Ankara 2- Özcan CT., Gürhan N., ( 2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3- Öz F., Demiralp M., ( 2014), Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4- Gürhan N., (2013), A’dan Z’ye Mobbing; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 5- Balcıoğlu İ., Turan Ş., ( 2015), Olgu Dosyaları Psikiyatri; Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 6- Yakıncı C., Kızılay A., Kavruk H., (2016), Sağlık ve İletişim Öyküleri; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 4 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 4 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 4 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 2 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 4 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Raporlama | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Küçük Sınavlar | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 80 |