HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215002002 | ||||||||
Ders İsmi: | Engellilik ve Hemşirelik | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesi ve rehabilitasyonu, engelliliğin birey, aile ve toplum üzerindeki etkileri, engelli haklarının savunulmasına yönelik bilgi ve duyarlılık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, engelli bireylerin ve ailesinin gereksinimleri konusunda duyarlılık ve farkındalık düzeyinin yüksek olması gereken hemşirelerin, engelli bireyin özelliklerinin değerlendirilmesi ve toplumsal yaşama uyum sağlaması için gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulanmasına yönelik konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Engellilik ile ilgili temel kavramlar, engelliliğe yol açan durumlar, engelliliğin tarihsel süreci | Okuma-araştırma |
2) | Engelli çocuğu fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme | Okuma-araştırma |
3) | Engelli erişkin ve yaşlıyı fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme | Okuma-araştırma |
4) | Görme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | Okuma-araştırma |
5) | İşitme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | Okuma-araştırma |
6) | Ortopedik engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | Okuma-araştırma |
7) | Arasınav | Okuma-araştırma |
8) | Zihinsel engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | Okuma-araştırma |
9) | Zihinsel engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | Okuma-araştırma |
10) | Engelli birey ve ailesine destek ve rehabilitasyon, Engellilerle ilgili kuruluşlar | Okuma-araştırma |
11) | Engellilik ve çalışma yaşamı | Okuma-araştırma |
12) | Sağlık bakım sisteminde engelli bireye yaklaşım | Okuma-araştırma |
13) | Sağlık bakım sisteminde engelli bireye yaklaşım | Okuma-araştırma |
14) | Engellilik alanında çalışan sivil toplum kuruluşları ve mevzuat | Okuma-araştırma |
15) | Dersin değerlendirilmesi | Okuma-araştırma |
16) | Final sınav | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2. 2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135- 3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253. 4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010. 5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011. 6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013. 7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2. 2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135- 3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253. 4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010. 5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011. 6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013. 7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
7 |
3 |
4 |
5 |
6 |
9 |
8 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 4 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 3 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Yazma Ödev Dosyası | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 12 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 80 |