PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1217321004
Ders İsmi: Neurophysiologic Approaches I
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
1 4 0 3 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Assoc. Prof. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To learn and apply Bobath Johnstone and Brunnstrom approaches within the scope of Neurological Rehabilitation.
Course Content: Basic principles of Bobath, Johnstone and Brunnstrom Approaches, trunk, upper and lower extremity exercises, neurophysiological basis of exercises, neurophysiological approaches in facilitation of walking, restrictive forced movement therapy, mirror therapy.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Knows Bobath, Johnstone and Brunnstrom Methods from Neurophysiological Approaches.
2) Have the ability to evaluate patients according to Brunstrom stages.
3) Applies the Bobath, Johnstone, and/or Brunnstrom approaches to the evaluated patients as appropriate for their needs.
4) Explain the Neurophysiological basis of Bobath, Johnstone and Brunnstrom Methods, Mirror Therapy and Restrictive Forced Movement Therapy.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
2) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
3) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
4) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
5) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
6) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
7) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
8) Midterm Exam 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
9) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
10) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
11) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
12) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
13) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
14) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
15) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
16) Final Exam 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi

Sources

Course Notes / Textbooks: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.
References: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy assessment and treatment processes, defines the role of physiotherapy in the development and maintenance of health.
2) Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system.
3) Determines and applies the needs of healthy, sick and disabled individuals with appropriate measurement and evaluation methods using the knowledge of physiotherapy and rehabilitation.
4) Plans, implements, makes the necessary changes, terminates and reports the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program within the ethical framework by analyzing and synthesizing the data obtained by field-specific evaluations.
5) With the knowledge of physiotherapy and rehabilitation, works and takes responsibility as a member of the transdisciplinary team in professional and academic studies to improve the health and quality of life of the society and the individual by using technology and evidence-based current approaches.
6) To be able to use information resources effectively by adopting the principle of lifelong learning, to combine new knowledge with existing knowledge with a critical and analytical perspective and to reflect it to professional life.
7) Uses effective communication strategies with patients and transdisciplinary teams in the field of physiotherapy and rehabilitation without discriminating language, religion, race and culture and uses at least one foreign language effectively.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy assessment and treatment processes, defines the role of physiotherapy in the development and maintenance of health. 5
2) Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system. 5
3) Determines and applies the needs of healthy, sick and disabled individuals with appropriate measurement and evaluation methods using the knowledge of physiotherapy and rehabilitation. 4
4) Plans, implements, makes the necessary changes, terminates and reports the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program within the ethical framework by analyzing and synthesizing the data obtained by field-specific evaluations. 4
5) With the knowledge of physiotherapy and rehabilitation, works and takes responsibility as a member of the transdisciplinary team in professional and academic studies to improve the health and quality of life of the society and the individual by using technology and evidence-based current approaches. 4
6) To be able to use information resources effectively by adopting the principle of lifelong learning, to combine new knowledge with existing knowledge with a critical and analytical perspective and to reflect it to professional life. 4
7) Uses effective communication strategies with patients and transdisciplinary teams in the field of physiotherapy and rehabilitation without discriminating language, religion, race and culture and uses at least one foreign language effectively.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 1 14
Application 14 4 56
Study Hours Out of Class 14 1 14
Midterms 1 8 8
Final 1 10 10
Total Workload 102