PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1217321004
Ders İsmi: Neurophysiologic Approaches I
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
1 4 3 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Assoc. Prof. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Course Lecturer(s): Assoc. Prof. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To learn and apply Bobath Johnstone and Brunnstrom approaches within the scope of Neurological Rehabilitation.
Course Content: Basic principles of Bobath, Johnstone and Brunnstrom Approaches, trunk, upper and lower extremity exercises, neurophysiological basis of exercises, neurophysiological approaches in facilitation of walking, restrictive forced movement therapy, mirror therapy.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Knows Bobath, Johnstone and Brunnstrom Methods from Neurophysiological Approaches.
2) Have the ability to evaluate patients according to Brunstrom stages.
3) Applies the Bobath, Johnstone, and/or Brunnstrom approaches to the evaluated patients as appropriate for their needs.
4) Explain the Neurophysiological basis of Bobath, Johnstone and Brunnstrom Methods, Mirror Therapy and Restrictive Forced Movement Therapy.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
2) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
3) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
4) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
5) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
6) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
7) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
8) Midterm Exam 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
9) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
10) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
11) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
12) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
13) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
14) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
15) 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
16) Final Exam 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi

Sources

Course Notes / Textbooks: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.
References: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) With the knowledge, knowledge and experience gained in the field of Physiotherapy and Rehabilitation, he/she can evaluate his patients and draw up a personalized treatment program within the framework of professional and ethical principles.
2) After successfully completing the Physiotherapy and Rehabilitation program, they can follow the current literature, evidence-based approaches and information as a physiotherapist and apply this information in the clinic.
3) With their knowledge and experience, they take part as an important part of the interdisciplinary and multidisciplinary team in the clinic and can organize the team adequately.
4) With their high research skills and equipment, they can take part in academic studies and projects, and can carry out these studies independently or in interaction with other professional groups.
5) They can use information technologies and devices required by the field of Physiotherapy and Rehabilitation, and exhibit an open and creative perspective on new technological developments.
6) They identify problems related to their field, evaluate problems with a critical perspective, and offer solutions to problems with their analytical thinking skills.
7) They have mastered the basic medical sciences, clinical sciences, social sciences, behavioral sciences and communication skills required by the Physiotherapy and Rehabilitation field. With these accumulations, they can approach their patients with a holistic perspective.
8) They are adequately equipped to protect public health, are aware of their responsibilities and can take initiatives to improve public health.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) With the knowledge, knowledge and experience gained in the field of Physiotherapy and Rehabilitation, he/she can evaluate his patients and draw up a personalized treatment program within the framework of professional and ethical principles. 5
2) After successfully completing the Physiotherapy and Rehabilitation program, they can follow the current literature, evidence-based approaches and information as a physiotherapist and apply this information in the clinic. 5
3) With their knowledge and experience, they take part as an important part of the interdisciplinary and multidisciplinary team in the clinic and can organize the team adequately. 4
4) With their high research skills and equipment, they can take part in academic studies and projects, and can carry out these studies independently or in interaction with other professional groups. 4
5) They can use information technologies and devices required by the field of Physiotherapy and Rehabilitation, and exhibit an open and creative perspective on new technological developments. 3
6) They identify problems related to their field, evaluate problems with a critical perspective, and offer solutions to problems with their analytical thinking skills. 5
7) They have mastered the basic medical sciences, clinical sciences, social sciences, behavioral sciences and communication skills required by the Physiotherapy and Rehabilitation field. With these accumulations, they can approach their patients with a holistic perspective. 4
8) They are adequately equipped to protect public health, are aware of their responsibilities and can take initiatives to improve public health. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 1 14
Application 14 4 56
Study Hours Out of Class 14 1 14
Midterms 1 8 8
Final 1 10 10
Total Workload 102