EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002015
Ders İsmi: Riskli Yenidoğanlarda Gelişimsel Bakım
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerde eğitim ve öğretimle ilgili ilke ve yöntemleri; bireylerin, grupların, toplumun ve çalışanların sağlık, hastalık ve mesleki yönden öğrenme gereksinimlerini değerlendirme, eğitim/öğretim sürecini planlama, uygulama ve izlemeye yönelik bilgi, beceri ve tutum kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, eğitim-öğretim kavramı, öğrenme teorileri, eğitim süreci, öğrenme amaç ve hedefleri, eğitim-öğretim yöntem, araç ve gereçleri, değerlendirme süreci, sağlık alanında eğitimin önemi, eğitici rolü, bireyler, gruplar ve toplumun sağlıkla ilgili öğrenme gereksiniminin belirlenmesi, profesyonel eğitim, sağlık eğitimi, hizmet içi eğitim konularını içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim, öğretim, öğrenme süreci ve etkileyen değişkenleri açıklar.
2) Eğitimin sağlık alanındaki önemi ve eğitici rolünün farkına varır.
3) Bireylerin, grupların, toplumun sağlığına yönelik eğitim gereksinimlerini değerlendirir.
4) Eğitim süreci basamaklarını kullanarak bir eğitim planı geliştirir.
5) Etkili öğretim yapma becerisi geliştirir.
6) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser.
7) Eğitimde teknoloji kullanımının önemini bilir.
8) Eğitim için araç ve materyal tasarlar ve geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Dersin tanıtımı, Eğitim-öğretim ve önemi " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
2) "Eğitim-öğretim kavramı, Eğitim öğretim teorileri Eğitim öğretim ilkeleri,Öğretim süreci " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
3) Öğrenme Gereksinimlerinin Belirlenmesi "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
4) Eğitimin Planlanması ve Programlanması "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
5) "Sağlık Eğitimi, Sağlık eğitimi ve sağlık inanç modeli " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
6) "Sağlıklı/ hasta birey eğitimi " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
7) Ara Sınav
8) Amaç ve hedeflerin oluşturulması (Bilişsel-duyuşsal ve psikomotor hedefler) "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
9) "Eğitim/öğretim yöntemleri " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
10) "Eğitimin değerlendirilmesi " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
11) "Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
12) "Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
13) "Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
14) "İnteraktif öğretim yöntemleri " "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
15) Sağlık Eğitiminde Teknoloji Kullanımı "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019 Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018 Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
16) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka (Türkçe) Kağıt Kapak – 1 Ekim 2019
Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018
Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016"
Diğer Kaynaklar: "Artificial Intelligence in Health Sciences (Turkish) Paper Cover - 1 October 2019
Skills-Based Health Education 2nd Edition by Mary Connolly 2018
Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion 3rd Edition by Manoj Sharma 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 4
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 1 5
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 30
Toplam İş Yükü 93