EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213421004
Ders İsmi: Ebelikte Liderlik ve Yönetim Organizasyonu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Aytolan YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrenciye etkili sağlık bakım yönetimi yapabilmesi için gerekli olan temel kavramlar, teoriler ve becerileri öğretir
Dersin İçeriği: Ebe Yöneticisinin çalıştığı çevreyi tanıması/yasal etik/profesyonel konular, Yönetim, yönetim modelleri , yöneticisi rol ve sorumlulukları, Liderlik-yönetim ilişkisi, Sağlık sistemi örgütlenmesi ve ebelik yönetimi , Ebelik yönetiminde Stratejik planlama, Ebelik yönetiminde örgütlenme, Ara sınav, Yönetimsel sorun çözme, Ebelik yönetiminde değişim, Delegasyon ilkeleri , Bakım sunuş modelleri , Ebelik Bütçesi, Ebelik insan kaynakları yönetimi , Risk yönetimi , Performans değerlendirmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık hizmetleri yönetiminde esas alınan yasal düzenlemeleri ve hemşirelik mevzuatını kavrar. Uygulama alanındaki değerlendirmeleri yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
2) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
2) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yönetimin tarihçesi, yönetimle ilgili kavramlar Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
2) Sağlık kurumları ve hastanelerin özellikleri, Sağlık ve hastane sektöründeki temel sorunlar Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
3) Sağlık ve ebelik hizmetleri yönetimi ve ülkemizdeki gelişimi, Ebelik hizmetleri yönetiminde çağdaş yaklaşımlar, ebelik yasası, ve örgütlenme faaliyetleri Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
4) Sağlık Mevzuatı, ulusal sağlık politikası, santralizasyon ve desantralizasyon Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
5) Sağlık kurumunun ve ebelik hizmetlerinin planlanması ve organizasyonu Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
6) Elektronik Sağlık Kayıtları, hastanelerde kullanılan bilgi sistemleri Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
7) ARA SINAV Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
8) Ebelik hizmetlerinde karar verme ve Planlama, Örgütleme, koordine etme, Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
9) Ebelik hizmetlerinde Amaçlara Göre Yönetim, İnsan Kaynakları Yönetimi, Görev Analizi ve tanımı Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
10) Sağlık ve Ebelik hizmetlerinde hizmetlerinde ekip anlayışı,yetki devri,Yönetimde otorite güç ve etkileme Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
11) Ebelik hizmetlerinde Yöneticilik, liderlik ve motivasyon,iş doyumu doyumsuzluğu, çatışma yönetimi ve sorun çözme Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
12) Toplantı ve zaman yönetimi, Kriz ve iletişim yönetimi Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
13) Ebelik hizmetlerinde Risk yönetimi, hasta güvenliği risk yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde denetim, Yönetimde yasal ve etik boyutlar Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı
14) FİNAL Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993 Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders içeriğine göre hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: Uyer G.,Hemşirelik ve Yönetim,Hürbilek Matbaacılık, 1993
Abaan S.,Argon G., ve ark. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı,Vehbi Koç Yayınları No.15,
Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

7

4

5

6

8

9

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 5
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 5
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 5
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 3
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 32 512
Uygulama 16 384 6144
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 1 15 15
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 6756