EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200121006
Ders İsmi: Farmakoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fuat Nihat ÖZAYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere ilaçların sınıflaması, etki mekanizması, yan etkileri ve farmakolojinin hastalıklarla olan ilişkisine yönelik bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Farmakolojiye giriş ve temel kavramlar, Farmakokinetik, Farmakodinamik, İlaç şekilleri, Uygulama yolları, Solusyon hazırlama, Otonom sinir sistemine giriş, Kolinerjik sistem ve ilaçları, Adrenerjik sinir sistemi ve ilaçları, Kardiyovasküler sistem ilaçları, (Kalp Glikozidleri, Antiaritmikler, Diüretikler, Antibiyotikler, Dezenfektanlar, Santral sinir sistemine giriş, Sedatif ve Hipnotik İlaçlar, Alkol, Anestezik ajanlar, kas gevşeticiler, NSAI, Gebelik, emzirme ve yaşlılık döneminde ilaç kullanımı, Endokrin sistem farmakolojisi.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farmakoloji ve toksikolojide temel kavramlarla tanışır.
2) İlaçların hangi mekanizmaları etkileyerek biyolojik cevapları değiştirdiklerini değerlendirir.
3) Organ sistemlerinde etkili ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkilerini değerlendirir.
4) Bu alandaki bilgisiyle sağlık ekibi içerisinde etkin bir şekilde yer alır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş ve temel kavramlar: Farmakoloji nedir? İlaç nedir? İlaç sınıflaması İlaçların etki mekanizmaları Okuma-araştırma
2) Farmakokinetik İlaç şekilleri ve uygulama yolları İlaç emilim ve dağılımını etkileyen faktörelr İlaç metabolizması ve metabolizmayı etkileyen faktörler İlaçların atılımı Okuma-araştırma
3) Farmakodinamik Reseptor ve ilaç reseptör ilişkisi Okuma-araştırma
4) Solusyon hazırlama Ölçü birimleri Okuma-araştırma
5) Otonom sinir sistemine giriş Okuma-araştırma
6) Parasempatik sistem ve ilaçları.Parasempatomimetikler, Parasempatolitikler Okuma-araştırma
7) ARA SINAV Okuma-araştırma
8) Sempatik sistem Sermpatomimetik ve sempatolitik ilaçlar Okuma-araştırma
9) Kardiyovasküler sistemde kuıllanılan ilaçlar Okuma-araştırma
10) Antibiyotikler ve antiseptik ajanlar Okuma-araştırma
11) Santral sinir sitemine giriş Okuma-araştırma
12) Kas gevşeticileri ve NSAİİ’lar Okuma-araştırma
13) Hamilelik, emzirme ve yaşlılıkta ilaç kullanımı Okuma-araştırma
14) Endokrin sitem farmakolojisi Hipotalamik ve pitüiter hormonlar Pankretaik hormonlar ve antidiyabetik ajanlar Tiroid ve antitiroid ilaçlar Okuma-araştırma
15) Genel tekrar Okuma-araştırma
16) FİNAL SINAVI Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım
" Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs.

"
Diğer Kaynaklar: Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım
" Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs.

"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 5
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 5
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ara Sınavlar 1 6
Final 1 6
Toplam İş Yükü 82