EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1200121006 | ||||||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Fuat Nihat ÖZAYDIN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere ilaçların sınıflaması, etki mekanizması, yan etkileri ve farmakolojinin hastalıklarla olan ilişkisine yönelik bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Farmakolojiye giriş ve temel kavramlar, Farmakokinetik, Farmakodinamik, İlaç şekilleri, Uygulama yolları, Solusyon hazırlama, Otonom sinir sistemine giriş, Kolinerjik sistem ve ilaçları, Adrenerjik sinir sistemi ve ilaçları, Kardiyovasküler sistem ilaçları, (Kalp Glikozidleri, Antiaritmikler, Diüretikler, Antibiyotikler, Dezenfektanlar, Santral sinir sistemine giriş, Sedatif ve Hipnotik İlaçlar, Alkol, Anestezik ajanlar, kas gevşeticiler, NSAI, Gebelik, emzirme ve yaşlılık döneminde ilaç kullanımı, Endokrin sistem farmakolojisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş ve temel kavramlar: Farmakoloji nedir? İlaç nedir? İlaç sınıflaması İlaçların etki mekanizmaları | Okuma-araştırma |
2) | Farmakokinetik İlaç şekilleri ve uygulama yolları İlaç emilim ve dağılımını etkileyen faktörelr İlaç metabolizması ve metabolizmayı etkileyen faktörler İlaçların atılımı | Okuma-araştırma |
3) | Farmakodinamik Reseptor ve ilaç reseptör ilişkisi | Okuma-araştırma |
4) | Solusyon hazırlama Ölçü birimleri | Okuma-araştırma |
5) | Otonom sinir sistemine giriş | Okuma-araştırma |
6) | Parasempatik sistem ve ilaçları.Parasempatomimetikler, Parasempatolitikler | Okuma-araştırma |
7) | ARA SINAV | Okuma-araştırma |
8) | Sempatik sistem Sermpatomimetik ve sempatolitik ilaçlar | Okuma-araştırma |
9) | Kardiyovasküler sistemde kuıllanılan ilaçlar | Okuma-araştırma |
10) | Antibiyotikler ve antiseptik ajanlar | Okuma-araştırma |
11) | Santral sinir sitemine giriş | Okuma-araştırma |
12) | Kas gevşeticileri ve NSAİİ’lar | Okuma-araştırma |
13) | Hamilelik, emzirme ve yaşlılıkta ilaç kullanımı | Okuma-araştırma |
14) | Endokrin sitem farmakolojisi Hipotalamik ve pitüiter hormonlar Pankretaik hormonlar ve antidiyabetik ajanlar Tiroid ve antitiroid ilaçlar | Okuma-araştırma |
15) | Genel tekrar | Okuma-araştırma |
16) | FİNAL SINAVI | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım " Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs. " |
Diğer Kaynaklar: | Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım " Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs. " |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 5 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 5 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 5 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 |
Final | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü | 82 |