DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212002005
Ders İsmi: Clinical Observation I
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
0 6 0 3 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Bölümde alınan diğer dil ve konuşma bozuklukları dersleri ile ilgili notlar ve kaynaklardan da faydalanılabilir.
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için dersin amacı;
Dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi seanslarının analitik bir gözle gözlemlenmesi, kullanılan materyallerin farklı özelliklerinin keşfedilmesi ve ilgili bilimsel makalelerin okunmasıdır. "
Dersin İçeriği: Ders kapsamında rapor yazılacaktır. Bu raporlar temel olarak klinikte değerlendirme ve terapi seansı yapılan danışanların gözlem raporları, bilimsel makalelerin raporları, terapi seansında kullanılan materyalin tanıtım raporu ve farklı anlatı araçları ile yapılan anlatı analiz raporu olmak üzere 4 gruptan oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Klinik ortamda dil ve konuşma bozukluğu olan danışanların değerlendirme ve müdahale seanslarını gözlemler.
2) Danışan dosyalarını inceler.
3) Terapi sürecini yöneten terapistten bilgi alır.
4) Dil ve konuşma bozuklukları ile ilgili bilimsel makaleleri okur ve sorulan sorulara cevap verir.
5) Dil ve konuşma terapi seanslarında kullanılan materyallerin özelliklerini yazar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Değerlendirme: AAT SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
2) Klinik Değerlendirme: SST 1 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
3) Klinik Değerlendirme: SST 2 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
4) Klinik Değerlendirme: SST 3 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
5) Klinik Değerlendirme: GAT SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
6) Klinik Değerlendirme: İnformal testler SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
7) Klinik Değerlendirme: Token Test SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
8) Ara sınav SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
9) Klinik Değerlendirme: GAT, ADD SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
10) Klinik Değerlendirme: Raven test SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009. Kütüphane Kaynağı: Tıp etiğinde esaslar : ilkeler, haklar ve hekim-hasta ilişkileri bağlamında : olgu örnekleriyle klinik etik gözlemler, Erdemir, Ayşegül Demirhan, 2015, İstanbul Tıp Kitabevi
11) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
12) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
13) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
14) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
15) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
16) Final SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017.
Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005.
GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011.
AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.

Diğer Kaynaklar: SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017.
Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005.
GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011.
AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Gözlem
Raporlama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Kanaat Notu 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Laboratuvar 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 1 8 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 90