LANGUAGE AND SPEAKING THERAPY (ENGLISH)
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1212002002
Ders İsmi: Developmental and Learning Psychology
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Department Elective
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Hüseyin DURU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: "The aim of this course for every student;
learning development and learning psychology."
Course Content: It includes physical development, mental development, cognitive development and related theories.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Explain the meaning, scope and function of the concepts of education and psychology.
2) Explain the basics of development.
3) Learns physical development features in terms of developmental periods.
4) Explain the cognitive development characteristics in terms of developmental stages.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Explain learning in terms of different theories.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Psychology and its sub-branches
2) Developmental concepts, principles and factors affecting development
3) Physical development
4) Basic concepts of cognitive development 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Language and moral development 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Personality development 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Basics of learning and classical conditioning 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Midterm Exam
9) Operant conditioning theory 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Social learning theory 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Information processing theory 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Constructivist theory 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Brain-based learning theory 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Motivation and teaching 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
15) General review 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
16) Final Exam

Sources

Course Notes / Textbooks: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-.Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
References: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-.Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders.
2) Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy.
3) It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions.
4) Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process.
5) It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health.
6) It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems.
7) It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility.
8) Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments.
9) It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations.
10) It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders.
2) Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy.
3) It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions.
4) Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process.
5) It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health.
6) It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems.
7) It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility.
8) Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments.
9) It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations.
10) It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %