DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211002004
Ders İsmi: Klinik Gözlem I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
0 6 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Bölümde alınan diğer dil ve konuşma bozuklukları dersleri ile ilgili notlar ve kaynaklardan da faydalanılabilir.
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için dersin amacı;
Dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi seanslarının analitik bir gözle gözlemlenmesi, kullanılan materyallerin farklı özelliklerinin keşfedilmesi ve ilgili bilimsel makalelerin okunmasıdır. "

Dersin İçeriği: Ders kapsamında rapor yazılacaktır. Bu raporlar temel olarak klinikte değerlendirme ve terapi seansı yapılan danışanların gözlem raporları, bilimsel makalelerin raporları, terapi seansında kullanılan materyalin tanıtım raporu ve farklı anlatı araçları ile yapılan anlatı analiz raporu olmak üzere 4 gruptan oluşmaktadır.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Klinik ortamda dil ve konuşma bozukluğu olan danışanların değerlendirme ve müdahale seanslarını gözlemler.
2) Danışan dosyalarını inceler.
3) Terapi sürecini yöneten terapistten bilgi alır.
4) Dil ve konuşma bozuklukları ile ilgili bilimsel makaleleri okur ve sorulan sorulara cevap verir.
5) Dil ve konuşma terapi seanslarında kullanılan materyallerin özelliklerini yazar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Değerlendirme: AAT SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
2) Klinik Değerlendirme: SST 1 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
3) Klinik Değerlendirme: SST 2 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
4) Klinik Değerlendirme: SST 3 SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
5) Klinik Değerlendirme: GAT SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
6) Klinik Değerlendirme: İnformal testler SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
7) Klinik Değerlendirme: Token Test SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
8) Ara sınav SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
9) Klinik Değerlendirme: GAT, ADD SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
10) Klinik Değerlendirme: Raven test SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
11) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
12) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
13) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
14) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
15) Klinik Değerlendirme: Özel Eğitim Testleri SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.
16) Final SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017. Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005. GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011. AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017.
Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005.
GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011.
AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.


Diğer Kaynaklar: SESLETİM SESBİLGİSİ TESTİ ( SST ),Seyhun TOPBAŞ, Detay Yayıncılık, 2017.
Ankara Artikülasyon Testi, ANDİKOM, 2005.
GAT - 2 GÜLHANE AFAZİ TESTİ - 2,Oğuz Tanrıdağ, İlknur Maviş, Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2011.
AFAZİ DİL DEĞERLENDİRME TESTİ ( ADD ), İlknur Maviş, Bülent Toğram, Detay Yayıncılık, 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 5
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 5
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 4
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 3
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 3
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 5
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 4
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Gözlem
Raporlama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Laboratuvar 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 1 8 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 90