DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1211211013 | ||||||||
Ders İsmi: | Dil Edinim Kuramları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. Hüseyin DURU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Dilin kazanılmasına ilişkin teorileri ve konuşma gecikmesini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Uygulamalı dilbilim alanı olarak psikodilbilim; bilişsel bir sistem olarak dil; dil ve düşünce ilişkisi; dil yeterliliğinin doğası; dil edinimi ve üretiminde psikolojik mekanizmalar; dil işleme- bilgi işleme paralelliği; dilin bellek, dikkat, biliş ile ilişkisi; psikodilbilimde farklı yaklaşımlar; dil edinimi kuramları; normal çocuklarda dil edinimi ve gelişim süreci: bebeklik, okul öncesi ve okul çağı çocuklarda dil gelişim aşamaları; sesbilgisi, sözdizimi, anlam bilgisi ve edim bilgisi gelişimi; gecikmiş dil ve konuşma; engelli çocuklardaki dil gelişimi ile normal gelişimin karşılaştırılması; çocukların dil gelişiminde örnek olaylar; Türk çocuklarında dil gelişimi ve diller arası karşılaştırmalar; Türkiye'de dil edinim araştırmalarının incelenmesi; dil örneği alınmasına ilişkin teknikler; alan çalışması; ölçüm alınması; dil ölçümlerinin analizi, değerlendirilmesi ve yorumlanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uygulamalı dilbilim alanı olarak psikodilbilim | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
2) | Bilişsel bir sistem olarak dil; dil ve düşünce ilişkisi; dil yeterliliğinin doğası | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
3) | Dil edinimi ve üretiminde psikolojik mekanizmalar; dil işleme-bilgi işleme paralelliği | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
4) | Dilin bellek, dikkat, biliş ile ilişkisi | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
5) | Psikodilbilim farklı yaklaşımlar; dil edinimi kuramları | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
6) | Normal çocuklarda dil edinimi ve gelişim süreci: bebeklik, okul öncesi ve okul çağı çocuklarda dil gelişim aşamaları | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
7) | Sesbilgisi, sözdizimi, anlam bilgisi ve edim bilgisi gelişimi | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
8) | Ara Sınav | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
9) | Engelli çocuklardaki dil gelişimi ile normal gelişimin karşılaştırılması; çocukların dil gelişiminde örnek olaylar | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
10) | Türk çocuklarında dil gelişimi ve diller arası karşılaştırmalar; | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
11) | Türkiye’de dil edinim araştırmalarının incelenmesi; | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
12) | Dil örneği alınmasına ilişkin teknikler | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
13) | Alan çalışması; ölçüm alınması | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
14) | Dil ölçümlerinin analizi, değerlendirilmesi ve yorumlanması. | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
15) | Gecikmiş dil ve konuşma | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
16) | Final Sınavı | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
Ders Notları / Kitaplar: | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | Dil ve Kavram Gelişimi. Prof. Dr. Seyhun Topbaş. Kök Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. | |||||||||
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. | |||||||||
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. | |||||||||
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. | |||||||||
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. | |||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |||||||||
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. | |||||||||
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. | |||||||||
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. | 4 |
2) | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. | 5 |
3) | Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. | 5 |
4) | Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. | 5 |
5) | Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. | 5 |
6) | Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 |
7) | Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. | 5 |
8) | Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. | 5 |
9) | Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. | 5 |
10) | Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü | 116 |