EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200111001
Ders İsmi: Genel Anatomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hürriyet ÇETİNOK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere, insan vücudunu meydana getiren sistemlere, organlara ve bunların yapılarına, yerlerine, işlevlerine ve birbirleri ile olan ilişkilerine yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; temel anatomik düzlemler, baş, omurga, üst ve alt ekstremite kemikleri anatomisi, eklemler, düz kaslar, çizgili kaslar, kalp kası anatomisi ve dolaşım sistemi anatomisi, lenf sistemi ve kan dokusu, solunum sistemi anatomisi, sinir sistemi anatomisi, sindirim sistemi anatomisi, endokrin sistem anatomisi, üriner sistem anatomisi, kadın üreme sistemi anatomisi, erkek üreme sistemi anatomisi ve özel duyu organ anatomisi özellikleri ile ilgili temel bilgileri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Anatomik terminolojiyi kavrar.
2) Hareket sistemini meydana getiren sistemleri ve yapılarını kavrar.
3) Dolaşım sisteminin görevlerini, yapısını, bölümlerini kavrar.
4) Solunum sistemi organlarını, yapısını, işlevlerini kavrar.
5) Sindirim sistemi organlarını, yapısını, işlevlerini kavrar.
6) Üriner sistemi organlarını, yapısını, işlevlerini kavrar.
7) Erkek ve kadın üreme sistemi organlarını, yapısını, işlevlerini kavrar.
8) Endokrin bezlerini, yapılarını, işlevlerini kavrar.
9) Merkezi ve periferik sinir sisteminin yapısını, bölümlerini fonksiyonlarını kavrar.
10) Duyu organlarını, yapılarını, işlevlerini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anatomiye giriş, en çok kullanılan tıbbi terimler Okuma-araştırma
2) Hareket sistemine giriş, aksial iskelet kemikleri Okuma-araştırma
3) Eksremite kemikleri, Eklem sistemi Okuma-araştırma
4) Kas sistemi Okuma-araştırma
5) Dolaşım sistemi, kalp ve arterial dolaşım Okuma-araştırma
6) Venöz dolaşım, lenfatik sistem Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Sindirim sistemi ve organları Okuma-araştırma
9) Solunum sistemi ve organları Okuma-araştırma
10) Üriner sistem ve organları Okuma-araştırma
11) Kadın ve erkek üreme sistemi ve organları Okuma-araştırma
12) Endokrin sistemi Okuma-araştırma
13) Merkezi sinir sistemi Okuma-araştırma
14) Periferik sinir sistemi Okuma-araştırma
15) Duyu organları Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Süzen, B., İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Bedray Yayıncılık, İstanbul, 2012
Yıldırım, M., İnsan Anatomisi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001
Ferner, H. Ve Staubesand, J., Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Urban & Schwarzenberg, München, 1985
Büyükmumcu, M., Sistematik Anatomi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
Diğer Kaynaklar: Süzen, B., İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Bedray Yayıncılık, İstanbul, 2012
Yıldırım, M., İnsan Anatomisi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001
Ferner, H. Ve Staubesand, J., Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Urban & Schwarzenberg, München, 1985
Büyükmumcu, M., Sistematik Anatomi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Yazma Ödev Dosyası 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 108