YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1413002034
Ders İsmi: Logic Design and Circuits
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Adem ÖZYAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Lojik devrelerin analiz ve tasarımına ilişkin pratik ve teorik bilgilerin öğrencilere kazandırılması
Dersin İçeriği: Sayı Sistemleri ve Kodlar / Boole Cebri ve Lojik Kapılar / Boole Fonksiyonları ve Sadeleştirme Teknikleri / Kombinasyonel Lojik Devreler / Aritmetik İşlemler ve Devreleri / Çok Fonksiyonlu Devreler / Kod Dönüştürücüler ve Kodlayıcılar / MUX ve DEMUX Devreleri / Flip-Flop’lar ve Data Kaydediciler / Senkron Sayıcı Devreleri / Asenkron Sayıcı Devreleri / Özel Sayıcı Devreleri / Sayıcı Devreleri ve Uygulamaları / Kaydırıcı Kaydediciler / Temel Hafıza Elemanları ve Devreleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Lojik devrelerin analiz ve tasarımına ilişkin pratik ve teorik bilgilerin öğrencilere kazandırılması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sayı Sistemleri ve Kodlar Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 1
2) Boole Cebri ve Lojik Kapılar Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 2
3) Boole Fonksiyonları ve Sadeleştirme Teknikleri Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 3
4) Kombinasyonel Lojik Devreler Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 4
5) Aritmetik İşlemler ve Devreleri Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 4
6) MUX ve DEMUX devreleri, Kod Dönüştürücüler, Kodlayıcılar Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 4
7) Çok Fonksiyonlu Devreler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 5
8) Ara Sınav
9) Ardışık Lojik Devreler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 1-2
10) Asenkron Sıralı Devreler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 1-2
11) Senkron Sıralı Devreler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 1-2
12) Özel Sayıcı Devreleri ve Uygulamaları Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 5
13) Özel Sayıcı Devreleri ve Uygulamaları Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 1-2
14) Kaymalı Kaydediciler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 5
15) Kaymalı Kaydediciler Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, Bölüm 3
16) final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc., 2016
Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc., 2016
Digital Design, Morris Mano, Prentice Hall, 2006
Digital Circuit Analysis and Design with Simulink Modelling and Introduction to CPLDs and FPGAs, Steven T. Carris, Orchard Publications, 2007
Mantık Devreleri: Sayısal Elektronik, Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınevi, 2005
Diğer Kaynaklar: Digital Electronics 1: Combinational Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc., 2016
Digital Electronics 2: Sequential and Arithmetic Logic Circuits, Tertulien Ndjountche, ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc., 2016
Digital Design, Morris Mano, Prentice Hall, 2006
Digital Circuit Analysis and Design with Simulink Modelling and Introduction to CPLDs and FPGAs, Steven T. Carris, Orchard Publications, 2007
Mantık Devreleri: Sayısal Elektronik, Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınevi, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplamavla ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Yazılım mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, algoritmik ve yazılımsal problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi
4) Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
7) Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
8) Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
9) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi
10) Bireysel çalışma becerisi.
11) Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
12) Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
13) Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
14) Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplamavla ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Yazılım mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, algoritmik ve yazılımsal problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi
4) Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
7) Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
8) Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
9) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi
10) Bireysel çalışma becerisi.
11) Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
12) Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
13) Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
14) Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ödevler 4 10 40
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 140