PSYCHOLOGY (ENGLISH)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1312211005
Ders İsmi: Cognitive Psychology
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 5
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of the course, in which mental processes will be discussed, is to provide students with theoretical knowledge on perception, attention mechanisms, memory, etc. Students will acquire the conceptual structure, related models and neuroscientific explanations of cognitive processes (such as cognition, perception, attention, memory, etc) and research results related to these processes.
Course Content: This course includes basic topics such as a brief history of cognitive psychology, research methods and paradigms in cognitive psychology, cognitive neuroscience, perception, attention, memory models, short-term memory, working memory, long-term memory, mnemonics.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Define cognitive psychology and explain underlying theoretical considerations in the field of cognitive psychology,
2) Describe the historical background of cognitive psychology and discuss cognitive revolution,
3) Identify the main academic disciplines which cognitive psychology is tied.
4) Describe the links between cognitive processes and brain areas.
5) Identify the sensory and perceptual process and describe the basic sensory physiology,
6) Compare and contrast the theories of the pattern recognition, and object perception
7) Define automaticity and attention,
8) Define memory process and explain three type of memory.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction to Cognitive Psychology Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
2) A Brief History of Cognitive Psychology Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
3) Research Methods in Cognitive Psychology Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
4) Cognitive Neuroscience Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
5) Sensation and Perception Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
6) Sensation and Perception Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
7) Perception and Action Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
8) MIDTERM EXAM Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
9) Attention Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
10) Attention Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
11) Memory and Memory Models Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
12) Short-Term Memory Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
13) Working Memory Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
14) Long-Term Memory Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
15) FINAL EXAM

Sources

Course Notes / Textbooks: -Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.

-Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

-Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.


References: -Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.

-Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

-Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 2 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 14 7 98
Quizzes 2 5 10
Midterms 1 5 5
Final 1 7 7
Total Workload 162