PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002029
Ders İsmi: Siyaset Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı siyaset bilimi ile sosyal psikolojinin kesişimi olan siyaset psikolojisi konusunda öğrenciye genel bilgi vermekve siyasi dünyayı daha iyi anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. Bu ders, siyaset psikolojisi disiplininde kullanılan eski veyeni teorileri ve yöntemleri tanıtarak, bireylerin siyaset hakkında neler düşündüğünü ve nasıl duygular taşıdığını anlamayayardımcı olmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, bireylerin ve elitlerin siyaset hakkındaki düşüncelerini ve davranışlarını anlamak üzere disiplinler arası bir yaklaşım ileişlenmektedir. Dersin temel amacı, siyaset bilimi ile sosyal psikolojinin kesişimi olan siyaset psikolojisi konusunda öğrenciyegenel bir bilgi vermek ve siyasi dünyayı daha iyi anlamlandırmaya çalışmasına yardımcı olmaktır. Bu süreçte işlenecekkonuların bazıları şu şekildedir: Günümüzde oy verme hakkına sahip vatandaşın davranışını anlamak siyaset biliminin enönemli amaçları arasında yer almaktadır. Bir kişi nasıl oy kararına ulaşır? Oy vermeden önceki süreçte bireyin davranışını neleretkileyebilir? Hangi unsur daha etkilidir, neden? Oy vermenin ötesinde sosyal hareketlerin özü, medyanın bireyin siyasi tutumve davranışları üzerindeki etkisi, gruplar arası çatışmanın temeli ve çözümü gibi sorular da bu ders içerisinde işlenecekkonular arasında yer almaktadır. Bu bağlamda, bireyin siyasal davranışını anlamak demokratik sürecin önemli bir ayağı olanseçimleri yorumlamakla beraber, toplumun siyasi konularda nasıl hareket edebileceği üzerine açıklamalarda bulunmayı dasağlamaktadır. Bu dersin amacı da bu ve benzeri konuların siyaset psikolojisi bakış açısıyla ele almaktır ve irdelemektir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Politik davranışı açıklamada psikolojinin rolünü anlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Politik tutum ve inançları şekillendiren psikolojik faktörlerin analizi.
2) Kişiliğin, duygunun ve bilişin politik davranış üzerindeki etkisini kabul etmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Siyasal iletişimi analiz etme ve yorumlama becerilerini geliştirmek.
2) Politik çatışmanın nedenlerini ve çatışma çözme stratejilerinin rolünü analiz etmek.
3) Siyasi tutum ve inançların şekillenmesinde sosyalleşmenin rolünü anlamak.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Siyasette liderliğin ve karar vermenin doğasını anlamak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Siyaset psikolojisi bilgisini kamu politikasına uygulamak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siyaset Psikolojisine Giriş Jost and Sidanius – Political Psychology: An Introduction.
2) Siyaset Psikolojisinin Tarihçesi Jost and Sidanius - Reading 1; Erişen, C. (2013) “The Political Psychology of Turkish Political Behavior: Intro by the Special Issue Editor” Turkish Studies14(1): 1-12.
3) Siyaset Psikolojisinde Kullanılan Yöntemler Erişen, C., Erişen E., and Özkeçeci-Taner, B. “Research Methods in Political Psychology” Turkish Studies14(1): 13-33; Erişen, C. (2013) “Deneysel Yöntem” P. Uyan Semerci ve E. Erdoğan (Eds.), Farklı Pencereler Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları (121-146 pp.), İstanbul, Hiperlink; McDermott, Rose. 2002. “Experimental Methodology in Political Science.” Political Analysis 10:325- 342.
4) Kişilik - Elitler jost and Sidanius - Reading 5 (F.I. Greenstein) ve Reading 6 (D.G. Winter); Weintraub, W. & Winter, D.G. (2003) “Saddam Hussein: Personality traits and motivational biases.” In Post, Jerrold M., ed. The psychological assessment of political leaders. Ann Arbor, MI: University of Michigan; pp. 367-374.
5) Kişilik - Bireyler Jost and Sidanius - Reading 3 (R.M. Doty, B.E. Peterson, and D.G. Winter) ve Reading 4 (B. Altemeyer); P. Houghton, Political Psychology, 4. ve 5. Üniteler
6) İdeolojiler ve Biyoloji Jost and Sidanius - Reading 11 (P.J. Conover and S. Feldman) ve Reading 12 (R.E. Lane); Arıkan, G. (2013) “Values, Religiosity and Support for Redistribution and Social Policy in Turkey” Turkish Studies14(1): 34-52; Carkoglu, A. (2007) “The Nature of Left-Right Ideological Self-placement in the Turkish Context.” Turkish Studies, 8(2): 253–271; Charney, E. (2008) Genes and Ideologies. Perspectives on Politics 6(2): 292-319
7) Medya ve Framing Jost and Sidanius - Reading 7 (S. Iyengar, M.D. Peters, and D.R. Kinder) ve Reading 8 (J.A. Krosnick and D.R. Kinder); S. Iyengar and D.R. Kinder, News that Matters, Chapters 8 and 9 (pp.73-89); T. Brader (2006) Campaigning for Hearts and Minds, Chapter 4
8) Ara Sınav Jost, J. T. & Sidanius, J. (2004). Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press. Huddy, L., Sears, D.O., ve Levy, J.S. (2013) Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford University Press. Houghton, D. P. (2009) Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases. New York: Routledge.
9) Duygular Jost and Sidanius - Reading 9 (G.E. Marcus and M.C. MacKuen); P. Houghton, Political Psychology, Chapters 10-11; Erişen, C. (2013) “Emotions as a Determinant in Turkish Political Behavior” Turkish Studies14(1): 115-; T. Brader and G.E. Marcus, Oxford Handbook of Political Psychology, 6. Ünite.
10) Önyargı, Grup Kimliği ve Çatışma Jost and Sidanius - Reading 16 (H. Tajfel and J.C. Turner) ve Reading 18 (J. Sidanius and F. Pratto); Karakoc, E. (2013) “Ethnicity and Trust in National and International Institutions” Turkish Studies14(1): 92-114; Oxford Handbook of Political Psychology, 7. Ünite.
11) Irkçılık ve Zenofobi Jost and Sidanius - Reading 19 (L. Bobo) ve Reading 20 (D. Sears, C. van Laar, M. Carillo ve R. Kosterman); C Kinnvall and P Nesbitt-Larking (2011) The Political Psychology of Globalization, 2. Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 8. Ünite.
12) Terörizm ve Etnik Çatışma Jost and Sidanius - Reading 22 (M. Crenshaw); P. Houghton (2009) Political Psychology, 15. Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 9. Ünite.
13) Sosyal Ağlar ve Sosyal Hareketler Jost and Sidanius - Reading 23 (H. Eckstein) ve Reading 24 (B. Simon ve B. Klandermans); R.J. Dalton, (2008) Citizen Politics, 4 Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 13. Ünite.
14) Popülizm Hawkins ve diğerleri, (2019) Ideational Study of Populism. Routledge; Oxford Handbook of Political Psychology, 15. Ünite.
15) Final sınavı Jost, J. T. & Sidanius, J. (2004). Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press. Huddy, L., Sears, D.O., ve Levy, J.S. (2013) Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford University Press. Houghton, D. P. (2009) Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases. New York: Routledge.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jost, J. T. & Sidanius, J. (2004). Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press.


Huddy, L., Sears, D.O., ve Levy, J.S. (2013) Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford University Press.

Houghton, D. P. (2009) Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases. New York: Routledge.
Diğer Kaynaklar: Jost, J. T. & Sidanius, J. (2004). Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press.


Huddy, L., Sears, D.O., ve Levy, J.S. (2013) Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford University Press.

Houghton, D. P. (2009) Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases. New York: Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

5

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179