PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002028
Ders İsmi: Nöropsikolojide Araştırmalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Özgecan NURYÜZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders Tanımı:
Bu ders, nöropsikolojideki araştırma yöntemlerine genel bir bakış sağlar. Öğrenciler, deneysel, yarı deneysel ve ilişkisel tasarımlar dahil olmak üzere nöropsikolojide kullanılan farklı araştırma tasarımları hakkında bilgi edineceklerdir. Kurs ayrıca nörogörüntüleme teknikleri ve istatistiksel analizler dahil olmak üzere veri toplama ve analiz yöntemlerini de kapsayacaktır. Öğrenciler, nöropsikoloji alanında araştırma tasarlama, yürütme ve yorumlama konusunda pratik deneyim kazanacaklardır.

Dersin Amaçları ve Hedefleri:
Bu dersin sonunda, öğrenciler şunları yapabilecektir:

Nöropsikolojide kullanılan farklı araştırma tasarımlarını anlamak
Nöropsikolojide veri toplama ve analiz yöntemlerini anlamak
Nöropsikolojide araştırma tasarlama, yürütme ve yorumlama konusunda pratik deneyim kazanın
Nöropsikoloji alanındaki araştırmaları eleştirel olarak değerlendirin
Dersin İçeriği: Nöropsikolojide Araştırmaya Giriş
Kursa genel bakış
Bilimsel yöntem ve araştırma tasarımı
Nöropsikolojik araştırmalarda etik hususlar
Deney Tasarımı
Deney tasarımının temel ilkeleri
Rastgele atama ve kontrol grupları
İç ve dış geçerlilik
Yarı Deneysel Tasarım
Yarı deneysel tasarımın ilkeleri
Karşılaştırma grupları ve karıştırıcı değişkenler
Yarı deneysel tasarımların sınırlamaları
İlişkisel Tasarım
Korelasyonel tasarımın ilkeleri
Pozitif ve negatif korelasyonlar
Korelasyonel tasarımların sınırlamaları
Veri Toplama Yöntemleri
Standartlaştırılmış testler ve gözlemsel yöntemler dahil olmak üzere davranışsal yöntemler
fMRI ve EEG dahil beyin görüntüleme yöntemleri
Genetik ve farmakolojik yöntemler dahil olmak üzere diğer yöntemler
Veri Analiz Yöntemleri
Temel istatistiksel kavramlar
Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler
Nöropsikolojik araştırmalarda kullanılan yaygın istatistiksel testler
Araştırma Bulgularının Yorumlanması
İstatistiksel sonuçların yorumlanması
Araştırma bulgularından sonuç çıkarma
Araştırma bulgularını sunmak
Araştırmayı Eleştirel Olarak Değerlendirmek
Araştırma çalışmalarının kalitesinin değerlendirilmesi
Araştırma çalışmalarının güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi
Araştırma bulgularının çıkarımlarının dikkate alınması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nöropsikolojide kullanılan farklı araştırma tasarımlarını anlamak.
2) Nöropsikolojide veri toplama ve analiz yöntemlerini anlamak.
3) Veri toplamada kullanılan davranışsal ve beyin görüntüleme yöntemlerini anlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Nöropsikolojide araştırma tasarlama, yürütme ve yorumlama konusunda pratik deneyim kazanmak.
2) Nöropsikoloji alanındaki araştırmaları eleştirel olarak değerlendirmek.
3) Nöropsikolojik araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel kavramları ve yaygın istatistiksel testleri anlamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Nöropsikolojik araştırmalarda etik hususları anlamak.
2) Araştırma bulgularını yorumlamak ve bunlardan sonuçlar çıkarmak.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Araştırma bulgularının sunulması.
2) Araştırma çalışmalarının kalitesini değerlendirmek, güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek ve sonuçlarını dikkate almak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nöropsikolojide Araştırmaya Giriş Kursa genel bakış Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
2) Bilimsel yöntem ve araştırma tasarımı Nöropsikolojik araştırmalarda etik hususlar Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
3) Deney Tasarımı Deneysel tasarımın temel ilkeleri Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
4) Rastgele atama ve kontrol grupları İç ve dış geçerlilik Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
5) Yarı Deneysel Tasarım Yarı deneysel tasarımın ilkeleri Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
6) Karşılaştırma grupları ve karıştırıcı değişkenler Yarı deneysel tasarımların sınırlamaları Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
7) İlişkisel Tasarım Korelasyonel tasarımın ilkeleri Pozitif ve negatif korelasyonlar Korelasyonel tasarımların sınırlamaları Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
8) Ara sınav Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
9) Veri Toplama Yöntemleri Standartlaştırılmış testler ve gözlemsel yöntemler dahil olmak üzere davranışsal yöntemler Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
10) fMRI ve EEG dahil beyin görüntüleme yöntemleri Genetik ve farmakolojik yöntemler dahil olmak üzere diğer yöntemler Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
11) Veri Analiz Yöntemleri Temel istatistiksel kavramlar Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
12) Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler Nöropsikolojik araştırmalarda kullanılan yaygın istatistiksel testler Araştırma Bulgularının Yorumlanması İstatistiksel sonuçların yorumlanması Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
13) Araştırma bulgularından sonuç çıkarma Araştırma bulgularını sunmak Araştırmayı Eleştirel Olarak Değerlendirmek Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
14) Araştırma çalışmalarının kalitesinin değerlendirilmesi Araştırma çalışmalarının güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi Araştırma bulgularının çıkarımlarının dikkate alınması Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
15) Final Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.
Diğer Kaynaklar: Gurd, J. M. (2016). Neuropsychology: An Introduction. Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

6

3

4

7

5

8

9

10

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179