PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002023
Ders İsmi: Spor Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere; sporda fiziksel becerilerin olduğu kadar psikolojik becerilerin de öneminin olduğunu; bu bağlamda stres ve kaygıyla başa çıkmayı, konsantrasyon becerilerini geliştirmeyi, motivasyonu artırabilmek için gerekli teknikleri öğretmeyi ve yarışma ile müsabaka süreçlerinde (öncesi-sırası-sonrası) doğru yaklaşım geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Spor psikolojisinin tarihi, konusu ve spor psikologunun görevleri, uyarılmışlık, kaygı, stres ve korku, algılama ve dikkat, konsantrasyon, motivasyon, sporda kişilik, motivasyon, saldırganlık, liderlik, grup birlikteliği.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Genel psikolojik ilkeleri kavrayabilme;
2) Sporda algılama ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini kavrayabilme;
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dikkat ve konsantrasyonu tanımlayabilme ve geliştirebilme,
2) Kişiliğin spor ve sportif faaliyetler üzerindeki etkilerini kavrayabilme;
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sporda kaygı, korku ve stres kavramlarını tanımlayabilme ve bunlarla başa çıkma stratejilerini öğretebilme ve uygulayabilme;
Öğrenme Yetkinliği
1) Motivasyonu tanımlayabilme ve motivasyonu artırma yollarını öğretebilme;
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sporda liderlik, özgüven ve özyeterlik kavramlarını tanımlayabilme ve önemini kavrayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hedef belirleme ilkelerini kavrayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Spor Psikolojisi Konusu-Tarihi / Spor psikologu ve görevleri Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
2) Algılama ve Öğrenme Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
3) Dikkat Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
4) Konsantrasyon Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
5) Kişilik Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
6) Uyarılmışlık Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
7) Kaygı ve korku Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
8) Ara sınav
9) Stres Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
10) Motivasyon Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
11) Liderlik Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
12) Özgüven Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
13) Özyeterlik Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
14) Akış deneyimi Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
15) Hedef Belirleme Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.
Diğer Kaynaklar: Konter,E. Spor Psikolojisi El Kitabı, Nobel,2006 Tiryaki,Ş. Spor Psikolojisi, Eylül Kitabevi,2000. Weinberg,R&Gould,D. Foundations of Exercise and Sport Psychology, Human Kinetics,2003. Tenenbaum,G& Eklund,R.C. Handbook of Sport Psychology, WILEY,2006.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179